Gå til hovedindhold

”Der er mange steder, jeg kan arbejde med min profil”

Pernille Nielsen arbejder som uddannelseskoordinator på NSR-sygehusene. Hendes styrker er blandt andet struktur og evnen til at binde forskellige faggrupper sammen. Det er kompetencer, hun har direkte fra sin professionsbacheloruddannelse i Offentlig Administration.

”Uddannelsen er bred, og det kan jeg godt lide. Den åbner mange døre. Både i forhold til jobs indenfor økonomi eller i forbindelse med et projekt. Der er mange steder, jeg kan arbejde med min profil,” siger Pernille Nielsen, der under uddannelsen var i praktik i Regionshuset i Sorø.

Formidling, koordinering, jura og økonomi. 29-årige Pernille Nielsen kan komme vidt omkring på en helt almindelig arbejdsdag som uddannelseskoordinator på NSR-sygehusene.

”Man har mange hatte på i mit job,” siger Pernille Nielsen.

I jobbet som uddannelseskoordinator anvender hun dagligt mange af de kompetencer, hun fik, da hun uddannede sig til professionsbachelor i Offentlig Administration.

”Uddannelsen har lært mig at alt helst skal i kasser. Jeg anvender oversigtsfaser helt ned i simple opgaver, som strukturen i mailboksen og i planen over dagens program. Gantt-diagrammer bruger jeg til planlægning af større projekter. Strukturen kommer fra studiet. Jeg var ikke lige så organiseret før,” siger Pernille Nielsen.

Hendes job består i at oprette og besætte praktikpladser indenfor NSR-sygehusene og i den proces anvender hun Excel, som hun er meget stærk i. Hun benytter også de strukturerings- og formidlingsevner, hun udviklede på studiet.

”Når jeg opretter et nyt praktiksted, anvender jeg min viden fra uddannelsen til at finde ud af, hvem der skal inddrages i processen og hvornår. Så formidler jeg uddannelseskrav fra skolen og har dialog med afdelingerne om, hvordan de vil opfylde dem. Til slut indhenter jeg godkendelser fra skolerne, så aftalen kan komme på plads. I hele processen anvender jeg mere eller mindre bevidst de planlægningsværktøjer, jeg fik kendskab til på studiet,” forklarer Pernille Nielsen.

Et naturligt bindeled

Pernille Nielsen har mange bolde i luften, men også indsigt i en bred vifte af områder. Hun har en bredere viden end de andre administrative medarbejdere og er derfor et naturligt bindeled mellem dem og de akademiske medarbejdere på sygehusene.

Pernille Nielsen arbejder for eksempel også med økonomi, når hun udarbejder budgetter i forbindelse med ansættelse af elever fra social og sundhedsuddannelsen. I samme forbindelse får hun mulighed for at bruge sine kompetencer indenfor jura.

”Fra min uddannelse ved jeg, at der er ting, man ikke bare må gøre. Jeg ved, når jeg skal stoppe op og vurdere en ekstra gang. Jeg har i det hele taget overblik over, hvad jeg, arbejdsgiveren og juristen må gøre,” siger Pernille Nielsen.

Pernille Nielsen tog en administrationsøkonom før hun startede på Professionsbacheloren i Offentlig Administration, og på sin uddannelse i Offentlig Administration havde hun valgfag indenfor økonomi og projektstyring.

”Uddannelsen er bred, og det kan jeg godt lide. Den åbner mange døre. Både i forhold til jobs indenfor økonomi eller i forbindelse med et projekt. Der er mange steder, jeg kan arbejde med min profil,” siger Pernille Nielsen, der under uddannelsen var i praktik i Regionshuset i Sorø, hvor hun skabte netværk til at få sit nuværende job.

Lige nu er hun, hvor hun gerne vil være, men det er ikke umuligt, at hun vil bygge ovenpå sin professionsbachelor i Offentlig Administration om nogle år. Det kunne være med en master eller kandidat indenfor projektstyring eller uddannelse.