Del

2. maj 2019

Konference: Børnehaveklasseleder 2019

Matematisk og sproglig opmærksomhed, musik og drama, robotter og grafik - og meget mere. Få ny faglig viden og inspiration til din hverdag i børnehaveklassen.

Program

08.30-09.00 Ankomst og morgenmad

09.00-09.10 Morgensang og velkomst

09.10-10.10 Matematisk opmærksomhed v/Pernille Pind

Matematik i børnehaveklassen handler om at give børnene matematiske oplevelser, der er givende for deres generelle udvikling som et livsdueligt menneske.

Pernille fortæller bredt om matematisk opmærksomhed, både i hverdagsaktiviteter og strukturerede situationer. Hvorfor skal man overhovedet lære matematik? Det handler om dannelse og nytte. Pernille kommer ind på både kroppens og sprogets rolle for matematiklæring og præsenterer et radikalt skifte i måden at arbejde med tidlig antalsbestemmelse: Tæl mindre og tal mere om tal.

10.10-10.30 Pause

10.40-12.00 Matematisk opmærksomhed i praksis v/Pernille Pind og pædagogiske konsulenter, CFU Absalon

Efter foredraget om matematisk opmærksomhed organiserer vi en opdeling, og holdvis vil alle få lejlighed til at stille spørgsmål til Pernille. Foruden denne mulighed er der tre stationer mere. Her vil være praksiseksempler fordelt på færdigheds- og vidensområderne: Tal og antal, figurer og mønstre samt sprog og tankegang.

12.00-13.00 Frokost

13.00-14.30 Workshop - vælg 1. og 2. prioritet ved tilmelding

  1. Musik og drama - midt i timen v/ musikpædagog og dramalærer Gitte Paxevanos - OBS: Workshoppen er fuldtegnet
    “Hop op og vis mig et dyr, der begynder A” - få inspiration til at bruge sange, drama, rytmer og mime som supplement til undervisningen. Ti minutter midt i timen, en hel musik/dramalektion eller mindre forløb. Vi skal på gulvet og lære sange og dramaøvelser, der kan bruges især i dansk og matematik eller som leg og bevægelse. Vi tager på musikalsk rejse og danser krudt af og arbejder med øvelser, der træner at turde stå frem. Programmet er lige til at tage med hjem og bruge i klassen, og I får forslag til nye materialer, og hvordan man kan arbejde videre med idéerne. Der kræves ingen særlige musikalske færdigheder for at deltage i workshoppen.
  2. Sproglig opmærksomhed - på mange måder v/ Lisbeth Pedersen og Rikke Lythe Ciborowski, børnehaveklasseledere, Trekronerskolen - OBS: Workshoppen er fuldtegnet
    Denne workshop kan give dig inspiration til det daglige arbejde med sproglig opmærksomhed i børnehaveklassen. Oplægget henvender sig både til dig, der er nystartet børnehaveklasseleder og til alle, der ønsker idéer til det praktiske arbejde med sproglig opmærksomhed.
    Vi fortæller og viser eksempler fra vores eget arbejde:
     - Arbejdet med sproghold. Herunder forslag til undervisning, der understøtter de elever, med særligt fokus efter sprogscreeningen.
     - Dialogisk læsning - herunder gode idéer til kreativ evaluering.
     - Forslag til undervisning, der giver eleverne et sprog til at berette om deres eget arbejde.
    Der vil være forløb og materiale, som er lige til at gå hjem og bruge i egen klasse.
  3. Robotter og programmering med Bee Bot v/ Margit Holm, pædagogisk konsulent, CFU Absalon
    Alle elever i børnehaveklassen kan programmere med Bee Bot, og når eleverne i børnehaveklassen skal introduceres for teknologi, robotter og programmering, er BeeBot et godt sted at begynde. Her giver hvert tryk en handling, og eleven kan følge præcis, hvordan de konkrete ordrer, Bee Bot modtager, bliver til den bevægelse, Bee Bot foretager. På workshoppen prøver vi at programmere Bee Bots, og vi skal afprøve eksempler på, hvordan Bee Bot kan indgå i arbejdet med kompetenceområderne: Sprog, naturfaglige fænomener og matematisk opmærksomhed. Hvis man vil afprøve Bee Bot i klassen, kan de hjemlånes på CFU.
  4. Tryk på grafik v/ Helle Melin Damgaard Melin, pædagogisk konsulent, CFU Absalon
    Workshoppen vil give dig konkret inspiration til, hvordan du kan arbejde med kreative udtryksformer i børnehaveklassen eksemplificeret i forløb om grafik og monotypi.
    Monotypi er en simpel grafisk fladtryksteknik, hvor f.eks. plakatmaling påføres en flade (f.eks. styroporplade, glas eller metal), hvorfra der kan tages et enkelt godt aftryk.
    Vi vil i workshoppen arbejde med følgende:
    Tryk fra naturen
    Her tages udgangspunkt i materialer fundet i naturen, som bruges til at lave tryk med. Trykkene laves på Gelli Plates, som er silikoneplader, som kan anvendes til at lave tryk på f.eks. papir.
    Her bor jeg
    Her tages udgangspunkt i et forløb om huse, hvor vi laver tryk på styroporplader, som er nemme at arbejde med for eleverne.
    På workshoppen vil du i høj grad selv få materialerne i hænderne og få mulighed for at afprøve dem.
    Der kræves ingen særlige færdigheder for at kunne deltage.

14.30-14.50 Pause

14.50-15.40 Musicarma – mindfuldness med musik for børn v/Claus Behrens og Trio Before

Konferencen sluttes af med skøn dansk musik, et pusterum og en præsentation af Musicarma Universet.

Udgangspunktet er Musicarma-bogen, som består af danske sange fra den danske sangskat. De blandes flot med sødmefyldte illustrationer, sjove remser, mindfulnessøvelser og aktiviteter for børn. Lotte Salling har skrevet remserne, og Lola Jensen har skrevet forord til bogen. Det bliver en musikalsk rejse, som kombineres med oplevelser til mange sanser.

15.40-15.45 Afrunding

Tilmelding

Tilmeld dig konferencen her senest den 28. marts 2019 og herefter, så længe der er ledige pladser. 

Bemærk, at der er begrænset antal parkeringspladser. Campus Roskilde ligger 10 minutters gang fra Trekroner Station.

Spørgsmål? Kontakt CFU's kursusadministration på kursus@pha.dk eller tlf. 7248 1930 (kursusnr. R19-115).

.

Campus Roskilde

Trekroner Forskerpark 4
4000 Roskilde
2. maj 2019 9:00 - 15:45
Cxense Display