Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kom i dybden med børne- og ungdomslitteratur, så du kan puste nyt liv i din egen, kollegaernes og i sidste ende elevernes oplevelse af litteratur i undervisningen.
Elevernes evne til at kunne navigere i multimodale tekster er mere aktuel end nogen sinde. Med viden om forskellige børnelitterære tendenser, repræsentative forfatterskaber og genrer kan læreren/vejlederen kvalificere elevernes litterære udvikling.
Dette valgmodul på 10 ECTS indgår i retningen Danskvejleder i skolen, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse. Du kan læse modulet som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul.
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb. - Læs mere her
Om modulet
-
Ud over at skærpe din evne til at analysere og fortolke børne- og ungdomslitteratur, bliver du klædt på til at reflektere over børnelitteraturens og andre æstetiske multimodale teksters æstetik, forskellige barndomssyn og dannelsesforestillinger.
Du bliver også skarpere til at begrunde valg og anvendelse af børne- og ungdomslitteratur ud fra forskellige vurderings-kriterier og formål fra værklæsning i litteraturundervisningen til børns selvstændige læsning og mediebrug. -
- Litteraturpædagogik
- Børne- og ungdomslitteraturens kulturhistorie
- Forskellige børnelitterære tendenser
- Multimodale æstetiske tekster
Målgruppe (Fane indhold)
Modulet er for dig, der:
- Er på vej ind i danskvejlederfunktionen
- Er sulten på danskfagets børne- og ungdomslitterære felt
- Har brug for opkvalificering i faget for at stå stærkere fagligt.
Adgangskrav (Fane indhold)
- En adgangsgivende uddannelse svarende til en kort eller mellemlang videregående uddannelse.
- 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, kan du søge om at blive realkompetencevurderet