Del

Lovlig brug af billeder i undervisningen

Må elever hente billeder fra nettet og bruge dem i undervisningen? Det er et komplekst spørgsmål, som ofte bliver stillet af undervisere i skolen.

På Kulturministeriets hjemmeside er samlet de forskellige aftaler, som forholder sig til de forskellige modaliteter billede, musik, video, tekst osv. - for der er forskellige aftaler for områderne. Copydan er den fællesfaglige forening, som dækker over de forskellige områder. Du finder en oversigt her. 

I forhold til arbejdet med billeder skal man som underviser forholde sig til undervisningsaftalen indgået med VISDA, der er en del af Copydan. Læs mere om aftalen her. 

Creative Commons (CC)

Der findes steder på nettet, hvor billeder lægges ud under licensen Creative Commons (CC). Lær mere om CC her. 

Bemærk, at der findes forskellige licenser under CC, som giver forskellig tilladelse til, hvordan billederne må anvendes; om de må remixes, om man skal kreditere kunstneren/fotografen osv. På siden https://creativecommons.org finder du nederst på siden en oversigt over Creative Commons ressourcer på nettet.

Digital dannelse i billedkunst

Undervisning i ophavsret giver rigtigt god mening som en del af billedkunstundervisningen, særligt når der arbejdes med digitale medier og digital produktion. Det taler ind i det tværfaglige tema, it og medier, i Fælles Mål og i arbejdet med digital dannelse.

I Fælles Mål arbejdes med fire elevpositioner for it og medier:

  • Eleven som kritisk undersøger
  • Eleven som analyserende modtager
  • Eleven som målrettet og kreativ producent
  • Eleven som ansvarlig deltager

Undervisning omkring ophavsret og lovlig brug af medier taler direkte ind i de to punkter om eleven som kritisk undersøger og ansvarlig deltager.

Mere om ophavsret