Del

Samarbejdsmodel: 7 anbefalinger

7 anbefalinger på vejen til det gode samarbejde mellem PLC og folkebibliotek:

  1. Forbered jer sammen og få faglig bredde
    Samarbejde starter allerede i forberedelsesfasen - at forberede sig sammen kvalificerer hinandens input og giver en ny bredde i den faglighed, eleverne møder.
  2. Bring jeres forskellige fagligheder i spil
    Bring begge parters faglighed i spil over for eleverne - I kan noget forskelligt, brug det aktivt.
  3. Brug folkebibliotekets spidskompetencer
    Udnyt at folkebiblioteket har fagspecifikke spidskompetencer - lad jeres elever opleve oplæg, der går i dybden med viden om fx litteratur, maker-teknologi m.v.
  4. Udnævn en tovholder til PLC
    Udnævn en tovholder på PLC, der står for samarbejdet med folkebiblioteket og sikrer kontakt og kontinuerlighed i samarbejdet. 
  5. Lad jeres ambition definere samarbejdet - ikke skemaet
    Lad ikke skemalogistikken definere samarbejdets form og varighed - beslut som skole, hvad ambitionerne er med samarbejdet og indret jer derefter.
  6. Skab traditioner og gentagelser
    Skab traditioner og gentagelser - det styrker relationsarbejdet og kvalificerer forberedelsen.
  7. Tænk langsigtet
    Tænk langsigtet, sådan at samarbejdet komplimenterer det arbejde, der allerede laves på hhv. skole og folkebibliotek.
Cxense Display