Del

Kit Stender Petersen

Lektor  Kit Stender Petersen
Kit Stender Petersen
Lektor - Ph.d., Center for Skole og Læring

Kit Stender Petersen vidensområderr er inklusions- og eksklusionsprocesser blandt børn i dagtilbud og skole og i særlig grad når eksklusionsprocesserne krystalliserer sig og bliver til mobning. 

Hun har stor viden om kvalitative metoder i relation til forskning med børn og særligt interview og observation af og med børn. Kit Stender Petersen har derfor også stor erfaring med at arbejde med børneperspektiver og etik ift. forskning med børn.

Særlig viden om:
  • Inklusions- og eksklusionsprocesser i dagtilbud og skole
  • Trivsel i skole og dagtilbud
  • Mobning og børnefællesskaber i barnets perspektiv 
Kontakt:
Tilbage til oversigt
Fra samme vidensområde:
Docent og Uddannelsesleder  Karsten Gynther
Særlig viden om:
  • E-læring, fleksibel undervisning og blended learning.
  • MOOCs: Massive Open Online Courses
  • Implementering af læringsplatforme i skolen.
  • Designbaseret og eksperimentel udvikling af skolen i og med praksis
  • Digitalt understøttet brugerdreven innovation af pædagogisk praksis
Lektor  Anne-Mette Nortvig
Særlig viden om:
  • Informationsteknologi som understøtter læring i folkeskolen og i professionsuddannelser 
  • Digitale værktøjer og it i undervisning
  • It-didaktisk design
  • MOOCs (Massive Open Online Courses)
  • E-Læring, Blended learning
Docent  René Boyer Christiansen
Særlig viden om:
  • Digitale teknologier i læreruddannelsen og folkeskolen
  • Digitale læringsplatforme i folkeskolen
  • MOOCs til eftervidereuddannelse af folkeskolelærer
  • Udvikling af Læringsmiljøer understøttet af digitale teknologier
  • Udvikling af undervisning understøttet af digitale teknologier
Docent  Randi Nygård Andersen
Særlig viden om:
  • Professionsforskning i pædagogers viden og faglighed
  • Professionsforskning i ændrede krav og vilkår for pædagogisk praksis
  • Praktik, praksisviden og tavs viden
  • Køn og uddannelse (mænd på pædagoguddannelsen)
  • Uddannedes orienteringer i praksis 
Lektor  Rasmus Leth Vergmann Jørnø
Særlig viden om:
  • Teknologibårne lærings processer og praksisser
  • Digitale Læringsplatforme
  • Digitale miljøer og værktøjer til videnarbejde og innovationsprocesser
  • Grundforskningsspørgsmål i Design Based Research
  • Visualisering af sociale praksisser
  • Uddannelse 4.0 - skoleformater der integrerer den digitale og fysiske verden
  • Learning Analytics
Lektor  Tom Steffensen
Særlig viden om:
  • Undervisning af tosprogede elever i skolens fag
  • Danskfagets didaktik
  • Nabosprogsundervisning og nordisk sprogsamarbejde
  • Etnografisk klasserumsforskning med et fagligt perspektiv
Docent  Merete Cornét Sørensen
Særlig viden om:
  • Leg som lyst og læring
  • Æstetiske læreprocesser i dagtilbuds og skolefritidsregi 
  • Kreativitetsudviklende didaktikker i pædagogisk arbejde 
  • Kunst og kultur som arena for udvikling og læring 
Lektor  Lene Kofoed Rasmussen
Særlig viden om:
  • Uddannelsesmobilitet,
  • Folkeskolens arbejde med at forberede eleverne til uddannelses og job
  • Styringsredskaber i folkeskolen
  • Demokratisk dannelse i folkeskolen
  • Forebyggelse af elevers radikalisering senere i livet
Lektor  Ditte Dalum Christoffersen
Særlig viden om:
  • Barneliv og børneperspektiver
  • In - og eksklusionsprocesser i forhold til sociale og faglige processer
  • Mobning og blandt børn (og voksen)
  • Institutioner som dannelses og identitetsfaktor
  • Forældresamarbejde og forældrepositioner
  • Medier og digitale platforme som kulturelle
  • Diagnoser (som ADHD, ASF og lignende)
Docent  Lene Skytthe Kaarsberg Schmidt
Særlig viden om:
  • Familiers og børns hverdagsliv og deltagelsesmuligheder i institutioner 
  • Evaluering, dokumentation og vurderingspraksis i pædagogers arbejde med småbørn
  • Policy-tiltag på barndomsområdet og deres betydninger for praksis
  • Tværprofessionelle samarbejder om børn i udsatte positioner
  • Lærings- og trivselsmiljøer for børn
Lektor  Laura Mørk Emtoft
Særlig viden om:
  • Lærere og elevers praksis med it og inklusion
  • Inklusion og læringsfællesskaber i skolen
  • Skolens specialpædagogiske opgave
Docent  Bettina Buch
Særlig viden om:
  • Literacydidaktik i grundskolen og på ungdomsuddannelser
  • Undervisning i sprog-, tekst- og genreforståelse i skolen
  • Literacy-, genre- og sprogteori
  • Systemisk Funktionel Lingvistik
  • Overgange fra grundskole til ungdomsuddannelser
Docent  Mikkel Snorre Wilms Boysen
Særlig viden om:
  • Kreative kompetencer i æstetiske skolefag og dagsinstitution
  • Læringsmiljøer som styrker entreprenørskab og innovationskompetencer
Lektor  Thomas Bille
Særlig viden om:
  • Krop og bevægelse i pædagogiske læringsmiljøer
  • Dannelse af det professionelle blik
  • Udvikling af livskvalitet og trivsel i pædagogiske læringsmiljøer
Lektor  Randi Skovbjerg Sarp
Særlig viden om:
  • Metodedesign til undersøgelser af pædagogisk praksis
  • Dialogbaseret undervisning som giver bedre og mere lige deltagelsesmuligheder
Adjunkt  Stine Constance Helms
Særlig viden om:
  • Evaluering i folkeskolen med særligt fokus på elevplaner og skole-hjem-samtaler
  • Elevperspektivet betydning i evalueringen, herunder fokus på hvilke effekt evalueringen har på hhv. højt- og lavtpræsterende elever.
  • Skolens produktion af muligheder eller mangel på samme for videre uddannelse blandt unge.
  • Læreres møde med styringsteknologier i folkeskolen
Adjunkt  Rikke Brown
Særlig viden om:
  • Social ulighed og udsathed i skolen
  • Organisering, ledelse og styring af skolen
  • Skole-, uddannelses- og linjevalg
  • Uddannelsesinstitutioners rekrutterings- og fastholdelsesstrategier
  • Skolen i lokalsamfundet
  • Børn og unges hverdags(skole)liv
Docent  Ulla Højmark Jensen
Særlig viden om:
  • Unge uden uddannelse
  • Uddannelsesparathedsvurdering og karrierevejledning
  • Uddannelsespolitik med fokus på overgang til ungdomsuddannelse
  • Undervisningsdifferentiering
  • Diskussion- og dialogbaseret undervisning
  • Kvalitative evalueringer af uddannelser og tiltag
Adjunkt  Karna Kjeldsen
Særlig viden om:
  • Religionsundervisning og religionsdidaktik internationalt og nationalt
  • Medborgerskab og interkulturel uddannelse internationalt og nationalt
  • Læremidler til religionsfag
  • Religionsdidaktik baseret på religionsvidenskabelig forskning
  • Religionsvidenskabelig teori og metode
  • Religionsvidenskabelige studier af religioner før og nu
Cxense Display