Del

Merete Cornet Sørensen

Lektor  Merete Cornet Sørensen
Merete Cornet Sørensen
Lektor - Ph.d., Pædagoguddannelsen

Merete Sørensen primære vidensområde er leg, Æstetiske læreprocesser og kunst og kultur som arena for udvikling og læring. Metodisk arbejder hun primært med aktionsforskning og udviklingsprojekter i dagtilbuds- og skole-fritids regi. Resultaterne af hendes forskning bliver anvendt i praksis i dagtilbud, skoler og kulturinstitutioner nationalt og internationalt.

Særlig viden om:
  • Leg som lyst og læring
  • Æstetiske læreprocesser i dagtilbuds og skolefritidsregi 
  • Kreativitetsudviklende didaktikker i pædagogisk arbejde 
  • Kunst og kultur som arena for udvikling og læring 
Kontakt:
Tilbage til oversigt
Fra samme vidensområde:
Docent og Uddannelsesleder  Karsten Gynther
Særlig viden om:
  • E-læring, fleksibel undervisning og blended learning.
  • MOOCs: Massive Open Online Courses
  • Implementering af læringsplatforme i skolen.
  • Designbaseret og eksperimentel udvikling af skolen i og med praksis
  • Digitalt understøttet brugerdreven innovation af pædagogisk praksis
Lektor  Anne-Mette Nortvig
Særlig viden om:
  • Informationsteknologi som understøtter læring i folkeskolen og i professionsuddannelser 
  • Digitale værktøjer og it i undervisning
  • It-didaktisk design
  • MOOCs (Massive Open Online Courses)
  • E-Læring, Blended learning
Docent  René Boyer Christiansen
Særlig viden om:
  • Digitale teknologier i læreruddannelsen og folkeskolen
  • Digitale læringsplatforme i folkeskolen
  • MOOCs til eftervidereuddannelse af folkeskolelærer
  • Udvikling af Læringsmiljøer understøttet af digitale teknologier
  • Udvikling af undervisning understøttet af digitale teknologier
Docent  Randi Nygård Andersen
Særlig viden om:
  • Professionsforskning i pædagogers viden og faglighed
  • Professionsforskning i ændrede krav og vilkår for pædagogisk praksis
  • Praktik, praksisviden og tavs viden
  • Køn og uddannelse (mænd på pædagoguddannelsen)
  • Uddannedes orienteringer i praksis 
Lektor  Rasmus Leth Vergmann Jørnø
Særlig viden om:
  • Teknologibårne lærings processer og praksisser
  • Digitale Læringsplatforme
  • Digitale miljøer og værktøjer til videnarbejde og innovationsprocesser
  • Grundforskningsspørgsmål i Design Based Research
  • Visualisering af sociale praksisser
  • Uddannelse 4.0 - skoleformater der integrerer den digitale og fysiske verden
  • Learning Analytics
Lektor  Tom Steffensen
Særlig viden om:
  • Undervisning af tosprogede elever i skolens fag
  • Danskfagets didaktik
  • Nabosprogsundervisning og nordisk sprogsamarbejde
  • Etnografisk klasserumsforskning med et fagligt perspektiv
Lektor  Lene Kofoed Rasmussen
Særlig viden om:
  • Uddannelsesmobilitet,
  • Folkeskolens arbejde med at forberede eleverne til uddannelses og job
  • Styringsredskaber i folkeskolen
  • Demokratisk dannelse i folkeskolen
  • Forebyggelse af elevers radikalisering senere i livet
Lektor  Ditte Dalum Christoffersen
Særlig viden om:
  • Barneliv og børneperspektiver
  • In - og eksklusionsprocesser i forhold til sociale og faglige processer
  • Mobning og blandt børn (og voksen)
  • Institutioner som dannelses og identitetsfaktor
  • Forældresamarbejde og forældrepositioner
  • Medier og digitale platforme som kulturelle
  • Diagnoser (som ADHD, ASF og lignende)
Docent  Lene Skytthe Kaarsberg Schmidt
Særlig viden om:
  • Familiers og børns hverdagsliv og deltagelsesmuligheder i institutioner 
  • Evaluering, dokumentation og vurderingspraksis i pædagogers arbejde med småbørn
  • Policy-tiltag på barndomsområdet og deres betydninger for praksis
  • Tværprofessionelle samarbejder om børn i udsatte positioner
  • Lærings- og trivselsmiljøer for børn
Lektor  Laura Mørk Emtoft
Særlig viden om:
  • Lærere og elevers praksis med it og inklusion
  • Inklusion og læringsfællesskaber i skolen
  • Skolens specialpædagogiske opgave
Docent  Bettina Buch
Særlig viden om:
  • Literacydidaktik i grundskolen og på ungdomsuddannelser
  • Undervisning i sprog-, tekst- og genreforståelse i skolen
  • Literacy-, genre- og sprogteori
  • Systemisk Funktionel Lingvistik
  • Overgange fra grundskole til ungdomsuddannelser
Lektor  Kit Stender Petersen
Særlig viden om:
  • Inklusions- og eksklusionsprocesser i dagtilbud og skole
  • Trivsel i skole og dagtilbud
  • Mobning og børnefællesskaber i barnets perspektiv 
Lektor  Mikkel Snorre Wilms Boysen
Særlig viden om:
  • Kreative kompetencer i æstetiske skolefag og dagsinstitution
  • Læringsmiljøer som styrker entreprenørskab og innovationskompetencer
Lektor  Thomas Bille
Særlig viden om:
  • Krop og bevægelse i pædagogiske læringsmiljøer
  • Dannelse af det professionelle blik
  • Udvikling af livskvalitet og trivsel i pædagogiske læringsmiljøer
Lektor  Randi Skovbjerg Sarp
Særlig viden om:
  • Metodedesign til undersøgelser af pædagogisk praksis
  • Dialogbaseret undervisning som giver bedre og mere lige deltagelsesmuligheder
Adjunkt  Stine Constance Helms
Særlig viden om:
  • Evaluering i folkeskolen med særligt fokus på elevplaner og skole-hjem-samtaler
  • Elevperspektivet betydning i evalueringen, herunder fokus på hvilke effekt evalueringen har på hhv. højt- og lavtpræsterende elever.
  • Skolens produktion af muligheder eller mangel på samme for videre uddannelse blandt unge.
  • Læreres møde med styringsteknologier i folkeskolen
Adjunkt  Rikke Brown
Særlig viden om:
  • Social ulighed og udsathed i skolen
  • Organisering, ledelse og styring af skolen
  • Skole-, uddannelses- og linjevalg
  • Uddannelsesinstitutioners rekrutterings- og fastholdelsesstrategier
  • Skolen i lokalsamfundet
  • Børn og unges hverdags(skole)liv
Docent  Ulla Højmark Jensen
Særlig viden om:
  • Unge uden uddannelse
  • Uddannelsesparathedsvurdering og karrierevejledning
  • Uddannelsespolitik med fokus på overgang til ungdomsuddannelse
  • Undervisningsdifferentiering
  • Diskussion- og dialogbaseret undervisning
  • Kvalitative evalueringer af uddannelser og tiltag
Adjunkt  Karna Kjeldsen
Særlig viden om:
  • Religionsundervisning og religionsdidaktik internationalt og nationalt
  • Medborgerskab og interkulturel uddannelse internationalt og nationalt
  • Læremidler til religionsfag
  • Religionsdidaktik baseret på religionsvidenskabelig forskning
  • Religionsvidenskabelig teori og metode
  • Religionsvidenskabelige studier af religioner før og nu
Cxense Display