Del

Referencehistorier

Vemmelevskole

At løbe på tid og point er motiverende for mange

Vemmelev Skole købte i starten af skoleåret 2014 et abonnement til Find2learn, og app’en er allerede blevet en integreret del af undervisningen på skolen. På 7.-9.-klassetrin bruger Mona Pedersen, som underviser i dansk, biologi og IT, Find2learn flere gange ugentligt som supplement til sin undervisning. Mona sender eleverne ud på løb af forskellige længder og med forskellige formål: Nogle gange løber elever små løb på fem minutter og finder poster rundt omkring på skolens område, andre gange løber de evalueringsløb eller længere motionerende løb i den understøttende undervisning, og Mona inddrager Find2learn i alt fra staveundervisning i dansk til forløb om mikroorganismer i biologi.

I planlægningen gør Mona ofte brug af ”opgavebanken”, som Find2learn-abonnenterne har adgang til. Herfra kopierer hun løb og retter positionerne til: ”Mange af mine kollegaer tænkte: ”Så nemt kan det bare ikke være”. De har været vant til at printe, kopiere og laminere QR-koder og køre ud og sætte poster op”.

Mona sætter stor pris på, at Find2learn også gør det muligt at improvisere i undervisningen: ”Hvis eleverne har brug for at komme ud, kan man lave et løb på meget kort tid vha. af opgavebanken og sende dem afsted uden at give køb på det faglige”.

Ifølge Mona synes eleverne også rigtig godt om Find2learn. De er generelt glade for at komme ud og røre sig, og de bliver ikke trætte af løbene, selvom de nogle gange løber flere gange dagligt: ”At løbe på tid og point er motiverende for mange”, siger Mona. Eleverne har nogle gange lånt Monas login og lavet deres egne løb, hvilket fungerer rigtig godt som evalueringsredskab, ifølge Mona. Elevernes løb er dog kun til intern brug og bliver derfor ikke udgivet i opgavebanken. Mona synes dog, at det ville være en god idé, hvis eleverne havde mulighed for at få deres eget login, så de kunne lave løb til sig selv og hinanden uden at skulle være afhængige af lærerens login.

Fremtiden for eleverne i overbygningen på Vemmelev Skole byder på en tur til Museet for Samtidskunst i Roskilde. Da museet kun kan rumme én klasse ad gangen, vil de elever, der venter på at komme ind på museet, blive sendt på tur rundt i byen med Find2learn. Her skal de finde historiske poster og svare på spørgsmål om byens historie. ”Det er smart, at man kan tage det med”, udtaler Mona, som også ser store muligheder i at bruge Find2learn på lejrskoler.

Sofienlundskolen i Holbæk

Find2learn – Nem at gå til for både lærere og elever

 

Sofienlundskolen i Holbæk har købt et abonnement til Find2learn. Malene Olsen under viser i matematik, billedkunst og natur/teknik på tredje klassetrin på Sofienlundskolen. Hun har brugt Find2learn i flere forskellige  tværfaglige forløb, hvor eleverne har benyttet deres egne mobiltelefoner eller iPads, når de har løbet orienteringsløb.

Malene er meget tilfreds med Find2learn, og hun planlægger at bruge app’en løbende i fremtiden som et redskab til at få mere bevægelse ind i sin undervisning – næste gang hun skal bruge den, er i forbindelse med evalueringen af et undervisningsforløb, hvor eleverne vil blive sendt rundt i små grupper og svare på evalueringsspørgsmål.

Malene fremhæver særligt app’ens brugervenlighed og den korte forberedelsestid. I planlægningen af de enkelte orienteringsløb, har hun brugt de instruktioner, som findes på Find2learn.dk, hvilket, hun synes, har gjort planlægningen nem.

Malene har oplevet, at eleverne også er begejstrede for at arbejde med Find2learn. På spørgsmålet: ”Hvordan tog eleverne imod Find2learn?”, svarer hun: ”Fantastisk, også dem der normalt ikke gider lave noget”. I forhold til eleverne fremhæver hun også Find2learns brugervenlighed: ”Man skriver bare de to tal (turens ID og PIN red.) på tavlen, og så er de i gang”.

Cxense Display