Evaluering af Projekt Kompetencetilpasningsforløb
Bevilling fra Teknologipagten
Projekt Kompetencetilpasningsforløb har modtaget en bevilling på 250.000 kr. fra Teknologipagten til en naturfagsdidaktisk og forskningsfaglig formativ evaluering af projektets resultater.
Evalueringsindsatsen placeres i projektets 2. projektår i perioden 1. februar 2019 til 1. februar 2020.
Evalueringen bliver dermed formativ kvalitativ midtvejsevaluering, med anbefalinger og modeller som kan indtænkes i projektets egne indsatser i de to sidste projektår samt udbredes generelt i forhold til rekruttering og fastholdelse af unge, som ikke i første omgang har valgt "STEM-vejen" i deres uddannelses- og karrierevalg.
Nærmere om evalueringen
Projekt kompetencetilpasningsforløb arbejder med en stor hovedmålgruppe i form af HF-kursisterne på VUC'erne i Region Sjælland. Denne gruppe søger kun i begrænset omfang STEM-uddannelser og er en central målgruppe i forhold til at øge antallet af STEM-uddannede i regionen.
Formålet med evalueringen er derfor at kvalificere projektets output og sikre at projektets resultater kan implementeres på HF-forløb med henblik på at et øget antal kursister også fremadrettet motiveres og kvalificeres til at søge STEM-uddannelser.
Desuden er der en overrepræsentation af frafaldne studerende med HF-baggrund på en række STEM uddannelser på nationalt niveau.
Målet med evalueringen er derfor også at udpege fastholdelsesstrategier på STEM-uddannelser rettet mod denne målgruppe.
Professor Lars Ulriksen fra Københavns Universitet, Institut for Naturfagenes Didaktik er ansvarlig for evalueringen.