Del

Pædagogisk arbejde med familier, børn og udsathed

Forskningsmiljøet ‘Pædagogisk arbejde med familier, børn og udsathed’ adresserer to temaer i pædagogisk praksis: ‘Pædagogisk arbejde med familier, børn og unge’ og ‘ Mennesker i udsatte positioner’. 

Pædagoger skal dagligt skabe trivsel og stærke læringsfællesskaber for børn og unge samt gode samarbejdsrelationer til børnene og de unges familier. De bliver jævnligt udfordret i forhold til, hvordan de kan skabe de bedste  vilkår for alle. Pædagoger skal også anvende nye teknologier og metoder, når de arbejder med forskellige familier, børn og unge - også dem der har det svært. Det er teknologier og metoder, der tillige har indflydelse på pædagogers samarbejde med andre professionelle, og de roller, de får i samarbejdet. Vi skaber praksisnær viden, der styrker pædagogen i sit arbejde, herunder til at være en central aktør i samarbejde med andre og bidrage til at styrke trivsel og læringsfællesskaber.

Pædagogisk arbejde med familier, børn og unge

Inden for forskningstemaet ‘Pædagogisk arbejde med familier, børn og unge’ beskæftiger vi os med, hvordan pædagoger kan styrke forskellige børns og unges trivsel og livsmuligheder. Det omfatter felter som: Tidlig læring og indsatser, forældresamarbejde, skolens organisering, hjemmet og elevperspektiver, tværprofessionelle samarbejder og anbringelse for børn og unge, der har det svært. Vi udvikler metoder og viden, der bidrager til, at pædagoger kan handle og forholde sig til forskellige familier og medvirke til at udvikle børn og unges muligheder og perspektiver på eget liv.

Mennesker i udsatte positioner

Inden for forskningstemaet ‘Mennesker i udsatte positioner’ har vi fokus på, hvordan pædagoger i mødet med mennesker og udsathed kan arbejde med ny viden, metoder og praksis. Det omfatter felter som: Teknologi for pårørende til ældre og deres livskvalitet, udsatte voksne i socialpædagogiske botilbud, udvikling af pædagogisk faglighed i mødet med evaluering og dokumentation på tværs af professions- og institutionsfelter. Vi beskæftiger os med, hvordan pædagoger i disse felter kan styrke menneskers livskvalitet og medindflydelse og de dilemmaer, der også opstår.

Samarbejde

Vi bedriver forskning i samspil med det omgivende samfund, herunder internationale og danske forskningsinstitutioner, og arbejder praksisnært sammen med en række aktører. Vi samarbejder også med videnscentre og varetager ekspertfunktioner og rådgivning. I vores forsknings- og udviklingsprocesser arbejder vi som oftest med deltagerinvolvering. 

Hvis du ønsker et samarbejde med vores forskningsmiljø, kan vi kontaktes på ovenstående oplysninger. Hvis du er interesseret i at indgå i et samarbejde om en ansøgning til et ph.d.-projekt for eksterne midler, er du også velkommen til at tage kontakt.

Du kan læse mere om samarbejde med Absalon her

Tværvidenskabelig forskning

Vi indgår med andre af Absalons centre i tværvidenskabelig forskning –  fx inden for socialt arbejde, skole og sygepleje og arbejder også sammen på tværs af eget centers forskningsmiljøer. 

Under beskrivelse af projekter ses eksempler på tværgående projekter og aktiviteter. 

Signaturprojekter

Pædagogers samfundsmæssige roller i forældresamarbejde

Forskningsprojektet ’Pædagogers samfundsmæssige roller i forældresamarbejde’ undersøger, hvad policy krav om tidlig læring betyder for pædagog-forældre-samarbejde, og hvilke brudflader til andre idealer, der opstår. Dette omfatter, hvilke positioner pædagoger og forældre etablerer til daglig, og hvad de forventer af hinanden, især før og omkring børns skolestart.

Projektet kombinerer et policy studie, etnografisk inspirerede studier i daginstitutioner og deltagerinvolverende seminarer.

Mere om projektet

Du finder også informationer om projektet på UC Viden og her

Projektlead

  • Professionshøjskolen Absalon

Projektleder i Absalon

  • Docent Lene S. K. Schmidt

Projektperiode

  • 2016 - 2018

Samarbejdspartnere

  • Samarbejdspartnere: Fem udvalgte daginstitutioner fra tre forskellige kommuner, ledere, pædagogisk personale og forældre repræsentanter fra de udvalgte daginstitutioner samt pædagogstuderende og deres praktikvejledere i udvalgte daginstitutioner.

Bevillingsbeløb 

  • 747.000 kr. 

Bevillingsgivere

  •  Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbunds (BUPL) Forskningsfond.

Forskningsrapport, artikler og andre materialer

Forskningsrapport: Pædagogers samfundsmæssige roller i forældresamarbejde (pdf)

Diskussionsoplæg:
Diskussionsoplægget er bygget op om temaerne: 1. Forældresamarbejde, 2. Tidlig læring, 3. Overgang til skolen. I hvert tema er der et oplæg til diskussion for pædagoger, forældre samt ledere i daginstitutioner og medarbejdere i forvaltning. 

En pixi-version af diskussionsoplægget

Aktiviteter

25. maj 2018 - Konference: Pædagogers og forældres samarbejde

Dokumentation i socialpædagogisk praksis

Projektet undersøger, hvordan man kan arbejde med dokumentation på det specialiserede socialområde og udvikle kvaliteten i det socialpædagogiske arbejde i et samarbejde mellem de forskellige aktører. I projektet produceres viden om og værktøjer til at dokumentere praksis.

Projektet er organiseret som Design Based Research med fokus på brugerinddragende processer, men har i tillæg til Design Based Research haft et etnografisk inspireret forskningsspor.

Mere om projektet

Du finder også informationer om projektet på UC Viden eller her

Projektlead

  • Professionshøjskolen Absalon

Projektledere i Absalon

  • Morten Velsing Nielsen og Michael Christensen, Center for socialt arbejde i samarbejde med Center for pædagogik

Projektperiode

  • 2017 - 2019

Samarbejdspartnere

  • Region Sjælland og  11 specialiserede botilbud i regionen

Bevillingsbeløb

  • 2.087.753 kr. 

Bevillingsgivere

Igangværende ph.d.-projekter

Det inkluderende skole-hjemsamarbejde - belyst fra et forældreperspektiv

    Ph.d.-studerende

    • Jimmy Krab

    Universitet

    • Roskilde Universitet

    Samarbejdspartnere

    • Udvalgte skoler

    Bevillingsgiver

    • Det nationale Ph.d.-råd for Uddannelsesforskning

    Læs mere om projektet på UC Viden her

    Bæredygtig inklusion – mellem pædagogik, organisation og forvaltning

    Ph.d. studerende

    • Henrik Sørensen

    Universitet

    • Roskilde Universitet

    Samarbejdspartnere

    • 2 Socialpædagogiske tilbud og 2 private virksomheder

    Bevillingsgiver

    • Samfinansieret v. RUC og Absalon 

    Læs mere om projektet på UC Viden her

    Projekter

    Projektperiode løbende
    Projektleder Rikke Brown
    Projektperiode 2020 - 2022
    Projektleder Hanne Jensen
    Projektperiode 2020 – 2021
    Projektleder Janne Hedegaard
    Projektperiode 2020 - 2021
    Projektledere Dennis Astrup Holand og Randi Andersen
    Projektperiode 2019 - 2022
    Projektleder Ulla Højmark
    Projektperiode 2019 - 2020
    Projektleder Charlotte Riis Jensen
    Projektperiode 2018 - 2021
    Projektledere Jimmy Krab og Randi Andersen
    Projektperiode 2018 - 2019
    Projektledere Mette Rold og Thomas Bille
    Projektperiode 2017 – 2019
    Projektledere Morten Velsing Nielsen og Michael Christensen
    Projektperiode 2017 - 2019
    Projektleder Inge Bjørnshave og Leder af forskningsværksteder Randi Andersen og Lene S. K. Schmidt
    Projektperiode 2017 - 2018
    Projektleder Lene S. K. Schmidt
    Projektperiode 2016 - 2018
    Projektleder Lene S. K. Schmidt
    Projektperiode 2016 - 2017
    Projektleder Lars Aagerup og Signe Hviid Thingstrup
    Projektperiode 2015
    Projektleder Ulla Viskum
    Projektperiode 2014 - 2020
    Projektleder Jimmy Krab
    Projektperiode 2014 - 2015
    Projektleder Lene S. K. Schmidt
    Projektperiode 2014-2015
    Projektleder Marianne Brodersen og Signe Hvid Thingstrup
    Projektperiode 2014 - 2015
    Projektledere Jonas Sprogøe og Randi Andersen
    Projektperiode 2012 og fortløbende
    NUVO´s sekretariat Heidi Myglegård Andersen