Del

Center for Skole og Læring

Center for Skole og Læring har tre forsknings- og udviklingsmiljøer med hver deres forskningsområde, som er skabt i tæt kontakt med praksis, folkeskolen og kommunerne.

Med de valgte forskningsområder understøttes den didaktiske forskning inden for centrets efter- og videreuddannelse (EVU) og grunduddannelsesaktiviteter (GU) i Læreruddannelsen samt centerets konsulentydelser; herunder Center for Undervisningsmidler-aktiviteter (CFU).

Fagdidaktik og faglige fællesskaber

Forskningsmiljøet adresserer to forskningstemaer, der er gensidigt betingede: “Undervisning og læring i skolens fag” og “Lærerkompetencer og lærerprofession”.

Læs mere her

Uddannelsesmobilitet og læringsfællesskaber

Forskningsmiljøet adresserer to forskningstemaer med indbyrdes forbindelser: “Læringsfællesskaber i skolen” og “Uddannelsesmobilitet og lokalsamfundet”.

Læs mere her

Digitale læringsmiljøer og didaktisk design

Forskningsmiljøet adresserer undervisning og uddannelse understøttet af digitale teknologier inden for to forskningstemaer: ”Didaktisk design af undervisning” og ”Didaktisk design af uddannelsesmiljøer”

Læs mere her

Sæt smag på elevernes skolemad
En stigende efterspørgsel på sunde og velsmagende måltider åbner op for, at skolemadsordninger vinder mere frem over madpakker - og det sætter fokus…
Nyt samarbejde smider eleverne udenfor døren
15 skoler rundt om i Danmark har flyttet historieundervisningen ud af klassen for at gå på opdagelse i nærområdet, hvor eleverne selv undersøger,…
Ny forskning: Læreruddannelsen har det rigtige fokus
De senere år har der været massiv fokus på, at læreruddannelsen skal være mere faglig og mere teoretisk funderet. Nu peger en ny ph.d. på, at de…
Cxense Display