Del

Børnestavning er meningsfulde fejl og kan være effektiv undervisning i skriftsproget

Børn forsøger sig med skriften, før de kan stave rigtigt. De laver fx små beskeder med noget, der ligner tilfældige bogstaver. Bogstaverne er dog ofte meningsfulde fejl, børnestavningsforsøg, der kan indgå i effektiv undervisning.

I foredraget præsenterer jeg, hvad børnestavning viser om den tidlige skriftsproglige udvikling, og hvad en nylig afsluttet ph.d. viser om børnestavning som redskab i den tidlige stave- og læseundervisningen. Børn forsøger sig med skriften, før de kan stave rigtigt. De laver fx små beskeder med noget, der ligner tilfældige bogstaver.

For lærere, børnehaveklasseledere, pædagoger og forældre, der interesserer sig for at understøtte børns tilegnelse af sikker stavning og læsning, er det væsentlig viden, at bogstaverne ofte er meningsfulde fejl, børnestavningsforsøg, der giver et værdigfuldt indblik i den skriftsproglige udvikling, og at undervisning med børnestavning kan være en effektiv vej ind i skriftsproget.

FOREDRAGET ER FULDT BOOKET NB

Om Forskningens Døgn

Syv døgn i videnskabens tegn: Forskningens Døgn er en landsdækkende videnskabsfestival, der finder sted hvert år med  cirka 700 events og foredrag og mere end 70.000 besøgende. I 2021 åbner festivallen fredag den 23. april og kører til og med torsdag den 29. april.






Tilmeld dig her
26. - 27. april 2021