Del

Kommunikation, motivation og vejledning i beskæftigelsesindsatsen

På arbejdsmarkedet er det ikke altid nok at vide, hvordan arbejdet skal gøres - du skal også kunne kommunikere det på en måde, modtageren forstår.

I såvel beskæftigelsesindsatsen som på arbejdspladsen er samtalen essentiel for succes, og ved samtidig at tilegne dig viden om motivation og vejledning styrker du dine generelle menneskelige kompetencer.

10Ects pointValgmodul

Det får du ud af modulet

  • 1Indblik i forskellige metoder og teorier om motivation, kommunikation og vejledning
  • Kompetencer til at målrette din kommunikation afhængigt af den ledige, så du kan facilitere en samtale, der skaber de bedste rammer for både dig og borgeren
  • Redskaberne til at kunne identificere, hvilke former for motivation og vejledning der passer til den ledige og dermed øge beskæftigelsespotentialet
  • Viden om myndighedsrollen og hvilke dilemmaer, der kan opstå i samarbejdet med borgeren.

Fagligt indhold

  • Teori om motivation
  • Vejledningsteori og metode
  • Kompetencebegreber og kompetenceafklaring
  • Brugerinddragelse og tværfagligt samarbejde
  • Myndighedsrollen og dilemmaer i samarbejdet med borgeren
  • Digitale værktøjer, herunder selvbetjeningsværktøjer
  • Forskning og evidens.


Modulet er for dig, der

  • Interesserer dig for, hvordan du bedst kan skabe motivation og understøtte den ledige
  • Ønsker at optimere din samtale med den ledige og undgå unødige konflikter
  • Ønsker at understøtte den ledige mest muligt og lære at vejlede og motivere på en måde, der passer til den enkelte ledige.