Del

Specialpædagogik og teknologi

Teknologi i specialpædagogik understøtter og udvikler kommunikation, læring og relationsdannelse.

I det pædagogiske arbejde inden for specialområdet benyttes der i dag mange forskellige teknologier, både af brugere og personale. Teknologierne er til stede, men bliver de anvendt på pædagogisk hensigtsmæssige måder? Mange medarbejdere i det specialpædagogiske felt udtrykker tvivl og usikkerhed over for digitale teknologier, og mangler kompetencer og viden til at kunne anvende teknologier i pædagogisk understøttende praksis. Der er brug for at sætte fokus på, hvordan digitale teknologier kan understøtte pædagogisk arbejde med relation, kommunikation, læring, sansestimulering oa.

Det får du ud af kurset

Når du har gennemgået kurset har du opnået:

  • kompetence til at anvende teknologi til sansestimulering, læring, underholdning og fritidsbrug via teknologiske værktøjer med udvikling af selvstændighed og dannelse
  • kompetence til at benytte, analysere og tolke relevante teknologier og forholde sig til deres påvirkning på institution, borgere og personale.
  • kompetence til at benytte teknologierne innovativt, kooperativt og didaktisk i det pædagogiske virke til aktiviteter, problemløsning, evaluering og dokumentation.

Fagligt indhold

  • Pædagogens rolle i en medialiseret virkelighed
  • Relationsdannelse
  • Læring og kommunikation
  • Sansestimulering og digitale miljøer
  • Underholdning og fritid
  • Selvstændighed og dannelse


Kurset er for dig, der

  • arbejder med i det social - eller specialpædagogisk felt
  • har behov for og ønsker større grad af pædagogik implementering af teknologier i dit arbejde


Cxense Display