.
Vejledningsteori og forandringsprocesser
Faglige fyrtårne er sammen med pædagogiske ledere nøglepersoner i den forandringsproces, der pågår i de danske dagtilbud, hvor alle arbejder med at realisere den styrkede pædagogiske læreplan i praksis.
Faglige fyrtårne har sammen med pædagogiske ledere en fælles bestræbelse på at lede på vej mod en refleksiv pædagogisk praksis.
Forandringsprocesser i organisationer kalder på grundlæggende viden om, hvad der er på spil i organisationer i forandringsprocesser og kompetencer til at kunne identificere forskellige positioner, etiske forhold og kommunikative mønstre i en organisation
10Ects pointValgmodul
Når du har deltaget på dette modul
- kan du kontekstafklare og identificere mål for vejledning
- kan du begrunde og reflektere over de lære- og forandringsprocesser, der iværksættes i praksis med afsæt i viden om vejlednings- og kommunikationsteori
- kan du påtage sig ansvaret for at facilitere etiske overvejelser i en vejledningskontekst
- kan du analysere vejlednings- og interventionsforløb
- har du viden om kommunikationsteori, vejledningsteori og –metode set i et samfundsudviklingsperspektiv
- kan du reflektere over og håndtere etiske dilemmaer, der udspringer af forholdet mellem individ, gruppe og samfund
- har du indsigt i kommunikationsteori og læreprocesteori
- kan du identificere de videnskabsteoretiske og metodiske positioner, der ligger til grund for valgte/givne vejlednings- og kommunikationsteorier samt lære – og forandringsprocesser
- mestrer du analyse af magtforhold, egne og deltagernes positioneringer i vejlednings- og interventionsforløb
- kan du anvende kommunikative færdigheder som facilitator og leder af kompetenceudvikling og forandringsprocesser
Fagligt indhold
På modulet arbejdes med
- vejlednings, kommunikations- og læreprocesteori,
- kommunikation samt lære- og forandringsprocesser i og fra praksis.
- metoder og greb til at analysere vejlednings- og interventionsforløb
- metoder og greb til facilitering af kompetenceudvikling.
Modulet er for dig, der
- arbejder som lærer eller pædagog og som nu eller fremover fungerer som vejleder eller ressource person
- har funktion som fx. "fagligt fyrtårn "eller som har en særligt rolle i forhold til at have fokus på og arbejde med vejledning i et forandringsperspektiv?
Tilmelding
Beskrivelse: Valgmodul
Start dato: 24. august 2021
Slut dato: 14. december 2021
Tidsangivelse: Tirsdage kl. 9.00-14.30
Tilmeldingsfrist: 16. maj 2021
Pris: 10.800,00 DKK
Downloads
Modulet kan også indgå i et skræddersyet forløb.