Del

100 studerende præsenterer fødevareløsninger for industrien på Lolland-Falster

Kan en egn blive kendt på en is lavet af hyben? Og kan en fødevareproducent finde en niche baseret på nye produkter lavet af kikærter? Det er nogle af de mange spørgsmål, som studerende på to uddannelser vil præsentere svaret på den 9. maj, hvor de inviterer professionelle inden for turisme, fødevarer og erhvervsudvikling til at være med.

Når man studerer på en uddannelse inden for fødevarer eller oplevelsesøkonomien, så er drømmen som oftest at lave projekter, der kan bruges til noget i praksis. Så når 100 kloge hoveder fra uddannelserne ”Leisure Management” i Nykøbing Falster og Roskilde samt ”Ernæring og Sundhed” i Sorø lægger hovedet i blød, så kan der ske noget, der kan flytte en hel industri.
Siden februar har de studerende arbejdet på en række konkrete opgaver, som de har fundet i samarbejde med forskellige fødevarevirksomheder, og det er der kommet rigtigt mange løsningsforslag ud af, som nu skal præsenteres for de deltagende virksomheder på Engestofte Gods i Maribo. Det sker onsdag den 9. maj, hvor også et dommerpanel vil være til stede for at præmiere de bedste løsningsforslag.

Fokus på innovation
Projektet kaldes ”FoodDays 2018” og er etableret for at styrke de studerendes fokus på innovation og erhvervsudvikling - og samtidig hjælpe virksomhederne og de studerende med at danne værdifulde netværk. Samt meget gerne så et frø til et projekt, der ender med at blive realiseret i praksis.
At de studerende kommer fra to meget forskellige uddannelser har stor værdi for projektet, fortæller Michael Christiansen, der er projektleder på Ernæring og Sundheds-uddannelsen på Professionshøjskolen Absalon.
”På Ernæring og Sundhed har de studerende meget fokus på sundhed, fødevarer, smag og produktion, mens man på Leisure Management har fokus på markedsføring og oplevelser. For fødevarevirksomhederne er det perfekt, fordi det er to områder, hvor de typisk har brug for nyt input”, siger projektlederen, der er meget imponeret over de studerendes resultater.

Produktudvikling i front
”De studerende kan også bruge hinandens viden i projektet, for har man sammen med en virksomhed fået idéen til produktionen af en ny type is, så skal man have viden om meget andet end smag og ingredienser. Man skal også vide, hvordan den kan serieproduceres, hvad den må koste, hvilke målgrupper den henvender sig til, og hvordan den kan markedsføres. For en virksomhed vil sådan en undersøgelse være forbundet med meget store omkostninger, så i et projekt som det her får virksomheden mulighed for at trykprøve nogle idéer, som man så kan arbejde videre med”, siger Michael Christiansen. 

Markedsføring
Det er dog ikke altid, at virksomhedernes største udfordring er at udvikle nye produkter. Ofte savner de ganske enkelt nye veje til markedsføringen af deres eksisterende tilbud, og her kan de studerende spille en vigtig rolle, mener Michael Christiansen.
”Fordelen ved at samarbejde med studerende, er, at de kommer med et helt frisk og fordomsfrit syn på opgaven, og det medfører meget ofte, at de får udtænkt nogle ret vilde idéer, som virksomheden måske slet ikke selv havde tænkt på”, siger han.

Realiserbarhed tæller
Når dommerpanelet i disse dage er ved at gå om bord i de færdige projekter, er det med andre ord to forskellige kategorier, som de fokuserer på ”Branding og marketing” og ”Produktudvikling”. Et projekt i hver kategori bliver præmieret:
”For de studerende er det en rigtig stor ære at kunne tilføje en sejr i sådan en konkurrence til deres CV, og jeg tænker også, at nogle af de studerende får fornøjelsen at opleve, at deres projekt bliver sat i søen i en eller anden form”, siger Michael Christiansen, der vurderer, at de studerende gennem projektet også har en reel chance for at komme i kontakt med potentielle arbejdsgivere, så de måske selv en dag kommer til at medvirke til at realisere deres egne forslag.

Fakta
- Projekterne kan eksempelvis andet handle om: Forretningsudvikling inden for nye produkter og superfoods, afdækning af markedspotentialer for ressourceeffektivitet og genanvendelse af rest -og spildprodukter, Udvikling af lokale specialiteter, Udvikling af convenience produkter, Udvikling af turist - & gastrooplevelser samt udvikling af virksomhedens forretningsmodel.
- Blandt de deltagende virksomheder er Bandholm Frugtplantage, Helsetek, Sakskøbing Madhus samt Restaurant Gonzales Feilberg. 
- Indsatsen er organiseret i en bred partnergruppe  Professionshøjskolen Absalon, Lolland Kommune, Guldborgsund Kommune (EU-Benefit for Regions (B4R);  Vækstaftaler i region Sjælland ViiRS & Connecting Zealand / Agro Business Park
- Du kan se mere om projektet her.

Yderligere information
Michael Christiansen, Vækstaftale 2 – projektleder for Absalon & Projektleder på Ernæring og Sundhedsuddannelsen, 72481582, chri@pha.dk 

Flere nyheder fra Professionshøjskolen Absalon

Cxense Display