Del

Belgiske politikere imponerede over sjællandsk læreruddannelse

Mere fokus på e-læring og stærkere samarbejde mellem praksis, uddannelse og forskning var to af de faktorer, som belgiske politikere vil lade sig inspirere af i en reform af læreruddannelsen i Flandern.

Der var stor ros til læreruddannelsen i Region Sjælland, da otte politikere fra det selvstyrende Flandern tirsdag den 24. oktober var på besøg på Professionshøjskolen Absalon og på Trekronerskolen i Roskilde. 

Besøget blev arrangeret i i forbindelse med reformering af læreruddannelsen i Flandern, og i den forbindelse var de blandt andet meget interesserede i den massive satsning på e-læring, som er helt unik på Professionshøjskolen Absalon. På besøget fortalte politikerne, at de ikke er nær så langt fremme med e-læring som i Danmark, og politikerne fandt derfor stor inspiration ved at opleve, at man kan bruge teknologien så systematisk, som det er tilfældet i Region Sjælland, hvor de såkaldte MOOCS er med til at gøre det lettere at opkvalificere regionens lærere i de forskellige undervisningsfag.

Delegation var ligeledes meget spørgelystne i forhold til den skole-baserede læreruddannelse, som er et af Absalons seneste tiltag, som både gør læreruddannelsen relevant for nye målgrupper af studerende, og som samtidig åbner helt nye muligheder for at koble uddannelse med skolens praksis.

En vigtig årsag til reformarbejdet i Flandern er, at man - ligesom i Danmark - har udfordringer med at fastholde lærere i deres erhverv. Ifølge gæsterne har lærere i Flandern meget lidt indflydelse på tilrettelæggelsen af deres arbejde, og typisk må de tage til takke med det skema, som skoleledelsen fastlægger. Derfor er det svært at få en hverdag til at fungere. Især for de unge lærere, der typisk får de dårligste vagter. De møder meget tidligt og går sent hjem, og de savner fleksibilitet og indflydelse på eget arbejde. 

Flere parlamentarikere ser derfor en god rollemodel i Danmark, hvor der er et stærkt og tillidsfuldt samarbejde i sektoren, og hvor der er en stor åbenhed i forhold til at stille spørgsmål ved eget og andres arbejde og hele tiden udvikle sig til det bedre – også takket være den tætte kobling til forskning, der ikke findes på samme måde i Flandern. 

Gæsterne fandt også Absalons ”innovationslaboratorier” meget spændende, fordi de flytter en del af undervisningen væk fra Absalons lokaler og ud på skolerne. Dermed kan de studerende eksperimenterer med teorier og afgrænsede undervisningsforløb i en rigtig undervisningssituation, samtidig med at deres kommende kolleger på skolen kan lære noget af deres feltarbejde. 

På billedet ses parlamentarikerne sammen med belgiske udvekslingsstuderende på Campus Roskilde. Du kan se flere billeder fra besøget her:
drive.google.com/drive/folders/0B8iR5uhU59xKUUtkTUI5Z3RITWM

Flere nyheder fra Professionshøjskolen Absalon

Cxense Display