Del

Historiepriser fra Gyldendal til læreruddannelsen

To bachelorprojekter fra læreruddannelsen vandt, da Gyldendal i sidste uge uddelte priser for årets bedste historiebachelor-projekt

Årets bedste historiebachelor. Det kan to tidligere studerende fra Absalon nu kalde sig, efter at forlaget Gyldendal har uddelt tre priser som årets bedste historiebachelor, der blev delt mellem to bachelorprojekter fra læreruddannelsen i Roskilde og et bachelorprojekt fra UCC. 

Den ene af vinderopgaverne fra Roskilde er skrevet af Mads Aabo Møller og har titlen: Art Spiegelmans MAUS i historieundervisningen. Opgaven undersøger teoretisk og praktisk tegneserieformatets potentialer i historiefaget, og titlen fortæller tydeligt, at det er den – blandt interesserede – meget berømte MAUS, der er anvendt som gennemgående eksempel i analyser og diskussioner. 

Den anden opgave fra Roskilde er skrevet af Rasmus Sponholtz og har titlen ”Kreativitet i historiefaget”. Sponholtz undersøger i sin opgave, om mere kreativitet i undervisningen kan være en slags løftestang for et ellers noget søvnigt historiefag i skolen. Den analytiske interesse går også på, hvorfor kreativitet i disse år overhovedet er kommet på dagsordenen i skolen. 

”Det er ikke kun historie-bacheloropgaver med de klassiske opgave dyder, vi lægger mærke til. Vi forsøger også altid at have et øje for sjældent indhold, specielle vinklinger, eventuelle særlige æstetikker i det sproglige, særlige teoretiske demonstrationer eller markant praksisindsigt,” siger Sten Larsen, som er webredaktør på HistorieWeb.dk. 

Vinderne vil hver modtage et gavekort fra Gyldendal som HistorieWeb’ens Årsbachelorer. Lærerstuderende opfordres til at sende nye historieopgaver til HistorieWeb.dk til næste års prisuddeling.

Du kan læse mere om opgaverne her: historieweb.dk/category/bacheloropgaver/

UC-samarbejde på KL's Børne & Unge topmøde
Eksperter fra alle professionshøjskoler arbejder i år sammen på den samme stand på KL’s Børne & Unge topmøde i Aalborg.
Fokuseret feedback i fremmedsprog
Læs sprogkonsulent Ulla Krogsgaards artikel om, hvordan fokuseret feedback undervejs i elevernes arbejdsproces kan motivere eleverne og hjælpe dem…
Dinosaur-app fik Profprisen
En idé til en app, der kan gøre det sjovere og mere lærerigt at besøge den kommende dinosaurskov i Knuthenborg Safaripark vandt i sidste uge…
Regional uddannelse skal undersøges globalt
Hvordan breder man bedst muligt god uddannelser ud til alle yderområderne i et land? Det bliver det centrale spørgsmål i et nyt forskningsprojekt,…
Rigtig løn skaber varig tilknytning til arbejdsmarkedet
Efteruddannelse og deling af ny viden hjælper flere i arbejde. Det var en af pointerne, da medarbejdere ved Absalon i sidste måned besøgte 180…
Cxense Display