Del

Hvalsø-rødder serverer indisk

Børn skal tænke over, hvad de putter i munden, for mad kan både skabe glæde, trivsel og sundhed. Det er et af formålene med projektet ”Maddannelse med lokale rødder”, som Absalon laver sammen med Lejre Kommune.

Hvor lang skal skeen egentlig være, når man serverer den indiske yoghurtdip raita?

Madkundskabslærer Hanne Due fra Hvalsø Skole stiller spørgsmålet foran eleverne, der netop har forladt de boblende gryder på komfurerne. 

I dag er skolens 7. klasser i gang med at lave mad til en buffet, som de senere skal præsentere for skolens 9. klasser, der også skal spise maden. Menuen står på indisk-inspireret mad, med blandt andet daal, naan og den omtalte raita. 

Svaret på det med ske-længden vender vi tilbage til lidt senere. 

Tænk over maden

Dagens indiske servering er en del af projektet ”Maddannelse med lokale rødder”, som Lejre Kommune gennemfører sammen med Absalon.

”Vi vil have børnene til at tænke over, hvad de spiser og skabe en dannelse omkring maden. Mad er ikke bare noget, man høvler i munden for at blive mæt, det handler også om sundhed og fællesskab og trivsel”, siger Anette Kamuk, lektor og projektleder ved Ernæring og sundhed på Absalon.

”Eleverne skal arbejde med glæden ved at servere god mad for andre. De lærer blandt andet om hygiejne, det gode måltid, smage, dufte, og hvordan man gør det lækkert”, forklarer hun. 

”Udfordringen er bl.a. at bruge lokalt producerede og bæredygtige råvarer, og derfor har eleverne også været ude at besøge lokale fødevareproducenter”.

Hvalsø Skole er en af de tre skoler i Lejre Kommune, der er med i projektet. Fra Absalon er der deltagere fra både Ernæring og sundhed samt læreruddannelsen, der kommer med inspiration til, hvordan der kan undervises i maddannelse. Senere vil der blive udviklet et inspirationsmateriale med erfaringer fra projektet, som skolerne kan bruge til at skabe motivation og faglighed i faget madkundskab. 

Arbejder seriøst

På Hvalsø Skole er værterne fra 7. klasse tydeligt spændte på dagens buffet, og de sidste kommandoer fyger gennem luften:

”Hvor lang tid har risene fået?”. 

”Hvilke tallerkener skal der serveres i?”. 

”Har I styr på tiden?”. 

”Det er sjovt at være med til. Der er en stor gejst hos børnene, så jeg håber virkelig 9. klasserne tager godt imod maden. Det er dejligt at se, at børnene gerne vil være værter, og de har arbejdet meget seriøst”, siger Hanne Due, der er madkundskabslærer på Hvalsø Skole.

”Vi har fået gode inputs fra de faglige eksperter på Absalon, som jeg kan bruge i min undervisning. Det er meget inspirerende at få besøg på den måde og blive klogere på, hvordan vi kan motivere eleverne”.

Heldigvis gik det da også godt, da 9. klasserne satte tænderne i maden. 

Og hvor lang skal skeen så være, når man serverer raita? Så lang, at den ikke falder ned i raitaen, naturligvis. 

Flere nyheder fra Professionshøjskolen Absalon

Cxense Display