Del

"Jobbet som lærer er verdens bedste"

Den 22-årige lærerstuderende Camilla Aaen elsker sit fag og sin uddannelse. Hun brænder især for at hjælpe de børn, der har det svært i skolen, og hun oplever, at hun kan gøre en stor forskel for dem. Uddannelsen blev valgt ved et tilfælde, men i dag er hun sikker på, at der ikke findes bedre job i hele verden.

”Når eleverne ikke laver noget i timen, ikke kan finde ud af tingene eller sidder uroligt på stolene, så bliver mange lærere vrede og irriterede. Sådan er det ikke for mig. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan jeg kan få dem til at ændre deres adfærd, og det er faktisk ikke så svært, som mange forestiller sig.”
Sådan fortæller 22-årige Camilla Aaen, der er en af de mange engagerede studerende, som vælger faget, fordi de simpelthen ikke kan forestille sig et bedre arbejde. Sådan har det dog ikke altid været, men efter hendes HHX-eksamen skulle hun bruge nogle penge, så hvorfor ikke blive lærervikar? Så lærervikar blev hun – og til hendes overraskelse blev hun langt mere begejstret, end hun havde forestillet sig.
”Jeg blev fra første dag kastet ud i nogle klasser, som jeg skulle have fast ansvar for. Jeg stod for al undervisningen, jeg stod for skole-hjem samtalerne, og jeg tog mig af det, når eleverne havde problemer. På en måde var det et stort ansvar, men jeg syntes, at det var vildt spændende at være med til at beslutte, hvordan eleverne lære stoffet, og jeg synes også, at det var interessant at finde ud af, hvordan forskellige børn motiveres. Det var så fedt, at jeg i weekenden slet ikke kunne vente til det blev mandag igen”, husker Camilla Aaen, der beskriver sig selv som meget social og engageret. Blandt andet i Roskilde Svømmeklub, hvor hun er formand og har arbejdet meget som instruktør.

Forældre bakkede op

Hun husker i dag, hvordan hendes familie blev overraskede, da hun meddelte, at hun ville læse til lærer.
”De havde forestillet sig, at jeg ville tage en akademisk uddannelse – måske inden for handel, men de kunne også godt se, at jeg ville blive en god lærer, så jeg har fået stor opbakning hele vejen”, fortæller den lærerstuderende, der i dag har en stor erfaring at trække på, når hun under uddannelsen skal forholde sig til stoffet i lærebøgerne.
Det meste af erfaringen kommer fra vikararbejde på Lindebjergsskolen i Gundsølille, hvor hun underviste en 3. klasse i bl.a. dansk, kristendom og engelsk.
”Det var en skøn klasse, men der var også nogle udfordringer, som jeg skulle finde en løsning på. Men jeg syntes egentlig ikke, at det var så svært endda, for kollegerne bakkede op, og forældrene var behagelige at samarbejde med”, siger Camilla Aaen, der også har fundet det utroligt tilfredsstillende, at hun altid har fået stor ros for hendes arbejde.
”Det har været en fantastisk baggrund at have med inden starten på læreruddannelsen, for jeg kan i dag bedre forholde mig til de teorier, som jeg får præsenteret – og jeg finder hele tiden ny viden, der hjælper mig til at udvikle mig løbende og lave bedre undervisning”, fortæller hun.

Vild med læreruddannelsen

Optagelsen til selve læreruddannelsen fandt hun ikke så kompliceret. Hun søgte ind under kvote 2 og bestod med det højest mulige antal point. Og så var hun få måneder senere i gang i Roskilde sammen med en stor gruppe medstuderende.
”Uddannelsen har klart oversteget mine forventninger. Jeg har kun haft engagerede undervisere, der brænder for deres fag, og jeg oplever også, at mine medstuderende har lyst til at arbejde hårdt for det her, så det er både sjovt og motiverende at gå på uddannelsen”, siger Camilla Aaen, der også synes, at uddannelsen gør meget for, at de studerende kommer godt i gang og trives:
”Vi har haft et rigtigt godt introforløb, som er arrangeret af tuturerne, der utroligt gode. Man kan virkelig mærke, at de oprigtigt arbejder for, at alle trives”, siger hun og fortæller, at tuturerne og underviserne også hjælper med de udfordringer, som de studerende har i løbet af uddannelsen.
”En udfordring for mange er, at det er svært at komme ud og skulle undervise, men her synes jeg, at underviserne er dygtige til at hjælpe med at komme med forslag til undervisningsplaner og aktiviteter. De kender os alle godt og ser vores udfordringer, og det giver en stor tryghed under uddannelsen”, siger hun. 

Vil arbejde med indskoling
Hendes specialisering under uddannelsen er endt med at blive indskolingen, som hun også arbejde med under praktikforløbet.
”Det er en dejlig aldersgruppe at arbejde med, fordi de så let lader sig påvirke og engagere, hvis man griber dem rigtigt an”, siger Camilla Aaen, der finder det helt centralt at hjælpe alle børn til at blive glade for skolen og måske på sigt vil specialuddanne sig inden for inklusionsarbejde.
”Det gør mig bare så glad, når det lykkes. Jeg kan huske, at jeg i min praktik havde nogle 4. klasses elever, der slet ikke gad skrive. Så fandt jeg på nogle øvelser, som gjorde skrivearbejdet sjovere, og der gik altså ikke ret lang tid, før de på en uge fik skrevet mere på en uge, end de hidtil skrev på et helt år”, siger Camilla Aaen, der fra flere børn også får ros.
”Jeg får at vide, at det er dejligt, at jeg aldrig skælder ud. Jeg tror, at det er en af grundene til, at jeg kan få børnene til at ændre adfærd”, siger den lærerstuderende, der til hver en tid vil anbefale andre at læse til lærer.
”Der har været meget negativ omtale af jobbet som lærer i de seneste år, men der er ikke så meget, som jeg kan genkende i det. Det er et utroligt fedt fag at være i, hvor man har stor indflydelse på sin dagligdag og kan gøre en stor forskel for en masse mennesker. Jeg er enig i kritikken af, at godt kunne bruge lidt mere tid til forberedelse, men jeg kunne alligevel ikke forestille mig et bedre fag”, siger hun.  

Læs mere om uddannelsen her

Cxense Display