Del

Lærerstuderende vinder pris som årets bedste historiebachelorer

Thomas Haislund Andersen og Niels Therkildsen, begge netop færdiguddannede som lærere på Absalon, har på forlaget Gyldendal fået prisen som årets bedste historiebachelorer. Med prisen følger 6.000 kroner fra HistorieWeb.dk og Gyldendal.

Hvordan oplever to-kulturelle elever en nationalt fokuseret historieundervisning?

Denne diskussion kastede to lærerstuderende fra Absalon i Vordingborg sig over, da de skulle skrive bachelor, og det var et modigt valg iflg. Sten Larsen, webredaktør på HistorieWeb.dk og underviser på læreruddannelsen:

“På landsplan er det meget sjældent med bacheloropgaver, som problematiserer forholdet mellem et historieformåls dansknationale orientering sammenholdt med to-kulturelle elevers oplevelse af undervisningen.”

Ikke to-kulturelle, men bi-kulturelle
Men det er netop det, den vindende bacheloropgave handler om, fortsætter Sten Larsen i begrundelsen:

“På et solidt akademisk niveau er opgaven et glimrende udtryk for den kompleksitet, der generelt gemmer sig i saglige analyser og diskussioner af en to-kulturel baggrund midt i dansk-nationale sammenhænge, her historieundervisningen.

Eleverne kaldes i opgaven i øvrigt ikke to-kulturelle, men bi-kulturelle, hvilket understreger, at de på den ene side er ’pæredanske’, født og opvokset i Danmark, og på den anden side bærer forældrenes eller bedsteforældrenes anderledes kultur aktivt i sig. Nogle steder kaldes dobbeltheden for bindestregsidentiteten.

På baggrund af undersøgelserne påstår bacheloropgaven forsigtigt, at de to-kulturelle elever ikke ser nogen modsætning mellem deres danske og deres mindretalsetniske identitet, men at de faktisk føler sig inkluderede i historieundervisningens nationale fortælling. I hvert fald når fortællingen er mere om Danmark end om ’det danske’. Historieundervisningen kan derfor reelt være med til at stimulere et ’vi’.

Bacheloropgaven analyserer både historiefagets retningslinjer, historielæreres tolkninger og elevers opfattelser af historie på baggrund af tre forskellige fagsyn, som alle eksisterer i skolen.

Med inspiration fra den svenske grundskoles historieundervisning – og med baggrund i opgavens analyser – foreslår årets prisvindere en ny og anderledes form for progression i historieundervisningen. En historieundervisning, som er temabestemt – for eksempel et tema som magt og religion – og som gradvist i skoleforløbet går fra en forståelse af historie som livsverden, over en videns- eller kundskabsforståelse til en metodisk orienteret kompetenceforståelse hos de ældste elever.”

10 års jubilæum
Det er 10. gang, at Gyldendal og HistorieWeb.dk uddeler bachelorprisen, og med prisen modtager Thomas Haislund Andersen og Niels Therkildsen som Historieweb’ens Årsbachelor et gavekort på 6.000 kroner til Gyldendal-udgivelser.  

Vinderopgaven er offentliggjort på HistorieWeb.dk, og titlen er:
Vild med Danmark. Bikulturelle elevers møde med Danmarks historie.

Kilde og foto er desuden fra pressemeddelelse udsendt fra Gyldendal og HistorieWeb.dk

Cxense Display