Del

Ny bog skal gøre pædagogiske bachelorprojekter lettere

To UCSJ-ansatte er medforfattere og fagredaktør på en ny bog, der skal gøre det lettere at gennemføre sit bachelorprojekt. Bogen henvender sig til alle studerende på pædagoguddannelsen og læreruddannelsen, og er tænkt som en metodebog, der anvendes helt fra studiestart.

Bogen gennemgår en række af de metoder, man kan bruge i undersøgelse af pædagogisk praksis og konkret i projektarbejdet og omhandler blandt andet:

- Metoder med anvendelse af litteratur.
- Interview, observation og casestudie.
- Narrative metoder.
- Spørgeskemaundersøgelser.
- Studier med intervention.

Kapitlerne er alle skrevet af forfattere, som har specifikt kendskab til og forstand på eller erfaring med de konkrete metoder. Fra UCSJ gælder det forfatterne Ditte Schüntz, der er specialkonsulent i kvalitetsafdelingen hos UCSJ samt Gitte Riis Hansen, der er specialkonsulent i Center for Pædagogik.

Gitte Riis Hansen har taget initiativ til bogen og er fagredaktør sammen med Søren Pjengaard fra Læreruddannelsen på University College Nordjylland og Stinne Glasdam fra Lunds Universitet.

Gitte Riis Hansen fortæller:
- Jeg har taget initiativ til bogen, fordi jeg mener, at der mangler en bog, der kan sætte bedre fokus på, hvordan de studerendes på forskellige måder kan arbejde med undersøgelse af praksis. Udgivelsen sætter meget målrettet fokus på de forskellige metoder, deres videnskabsteoretiske afsæt og ikke mindst metodernes anvendelse. At arbejde med metoder til undersøgelse af pædagogisk praksis er væsentligt i de uddannelserne, som bogen henvender sig til – bl.a. fordi der i tiden er forventninger om at man i professionernes arbejde er understøttet af dataindsamling, og datainformeret praksis.

Bogen henvender sig primært til studerende og undervisere inden for professionsbacheloruddannelser på det pædagogiske område.

Bogen koster 311 kr. og kan købes på forlaget Munksgaard eller hos SAXO.com

UC-samarbejde på KL's Børne & Unge topmøde
Eksperter fra alle professionshøjskoler arbejder i år sammen på den samme stand på KL’s Børne & Unge topmøde i Aalborg.
Fokuseret feedback i fremmedsprog
Læs sprogkonsulent Ulla Krogsgaards artikel om, hvordan fokuseret feedback undervejs i elevernes arbejdsproces kan motivere eleverne og hjælpe dem…
Dinosaur-app fik Profprisen
En idé til en app, der kan gøre det sjovere og mere lærerigt at besøge den kommende dinosaurskov i Knuthenborg Safaripark vandt i sidste uge…
Regional uddannelse skal undersøges globalt
Hvordan breder man bedst muligt god uddannelser ud til alle yderområderne i et land? Det bliver det centrale spørgsmål i et nyt forskningsprojekt,…
Rigtig løn skaber varig tilknytning til arbejdsmarkedet
Efteruddannelse og deling af ny viden hjælper flere i arbejde. Det var en af pointerne, da medarbejdere ved Absalon i sidste måned besøgte 180…
Cxense Display