Del

Ny sports- og bevægelsesprofil på læreruddannelsen

Er man vild med sport, idræt og udendørsliv, og drømmer man om at kombinere dette med uddannelsen til lærer, kan en ny variant af læreruddannelsen være det helt rigtige. Profilen retter sig mod studerende, der ønsker en underviserkarriere med fokus på sport og bevægelse.

Dygtige idrætslærere - og lærere, der kan skabe varieret undervisning med bevægelse og oplevelse - er en vigtig og efterspurgt ressource i Folkeskolen. Derfor udbyder Professionshøjskolen Absalon nu en helt ny profil på læreruddannelsen – en ”Sports og bevægelsesprofil” – der henvender sig til dem, der ønsker en uddannelse med fokus på fysisk udfoldelse. Uddannelsen samler de studerende i et særligt tilpasset uddannelsesforløb, som de selv får indflydelse på, fortæller Centerchef i Center for Skole og læring Stina Løvgreen Møllenbach.
Nogle er til fysiske udfordringer som bjergbestigning, karate, fodbold og roning -  andre er til gymnastik og svømning. På den nye sports og bevægelsesprofil bliver der mulighed for at gøre sig erfaringer med det hele, ligesom der vil være særlige sports camps, studieture og vinterlejrskole på ski.
”Rigtigt mange studiesøgende ønsker at arbejde med bevægelse, og rigtig mange  ønsker at kombinere dette arbejde med at skabe trivsel og læring for børn og unge. Så jeg tror, at vi med denne profil rammer lige præcis det, som mange unge går og drømmer om, hvis de gerne vil undervise, men ikke kun vil fokusere på de mere boglige fag”, siger hun.
”I Folkeskolen er der stort behov for lærere, der kan vække glæden ved at bevæge sig - og som kan skabe spændende aktiviteter og som forstår at koble læring med fysisk udfoldelse. De færdiguddannede lærere vil derfor få stor værdi i Folkeskolen, ligesom mange vil være helt oplagte lærere på idrætsefterskoler med fokus på bevægelse og sport”, siger centerchefen, der regner med, at de færdiguddannede lærere vil blive meget efterspurgte.

Åben Skole
Stina Løvgreen Møllenbach forventer, at profilen kan være med til at udfolde visionerne om ”Åben Skole”, der handler om, at skolerne i stigende grad skal åbne sig mod omverdenen – fx i samarbejde med det lokale idræts- og kulturliv.
”Det kan fx handle om, at skolerne samarbejder med det lokale foreningsliv, der har masser at byde på i forhold til bevægelse. Her kan en dygtig ressourceperson på skolen spille en helt afgørende rolle”, siger centerchefen.
For at give de studerende maksimal fokus på deres passion for bevægelse. vil de under uddannelsen blive tilbudt praktik på skoler med særlig fokus på sport og bevægelse – eksempelvis idrætsefterskoler. Endelig får de studerende gennem uddannelsen ekstra 10 ECTS-points, fordi de har gennemført et særligt talentspor, så de dermed har en ”udvidet” læreruddannelse, som kan noget mere - og stiller flere krav til den studerende.
At der er tale om en talentlinje betyder også, at ansøgere skal gennemføre en idrætsfaglig prøve for at komme ind på profilen. Prøven gennemføres efter, at man er blevet optaget på læreruddannelsen. 
Stina Løvgreen Møllenbach regner med, at uddannelsen vil blive meget eftertragtet og understreger, at den nye Sports og bevægelse-profil  er for alle, der brænder for sport, idræt og udendørsliv. 
Sport- og bevægelsesprofilen kan læses i både Roskilde og Vordingborg. Der er ansøgningsfrist til uddannelsen den 15. marts ved søgning via kvote 2 og 5. juli ved søgning via kvote 1.
Undervisningen vil blive tilrettelagt sådan, at uddannelsen fx kan kombineres med idrætsudøvelse på eliteplan.

Cxense Display