Del

Pris for pædagogisk diplomprojekt til Absalon-dimittend

Pernille Dunk Larsen, der er lærer og naturvejleder på Borup Skole, fik fredag d. 16. november tildelt en pris under overværelse af undervisningsministeren for sit diplomprojekt på Absalon om klassekultur.

Pernille Dunk Larsens pædagogiske diplomprojekt ”Klassekultur” er skrevet på Professionshøjskolen Absalon.  Hendes diplomprojekt handler om, hvordan man som lærer i folkeskolens små fag kan udvikle, understøtte og arbejde med god klassekultur.

Projektet vandt en 3. plads for diplomprojekter, og dertil vandt Pernille også Folkeskolens Formidlingspris, der gives for det bedst formidlende diplomprojekt. Dommerkomiteen har noteret sig, at Pernilles analyse sætter konkret fokus på træk ved god klassekultur: ”Et flot, praksisrettet projekt,” skrev dommerkomiteen.

Ugens gæst

Pernilles motivation for at skrive diplomprojektet var hendes egen rolle som underviser i et fag med få timer. Som "ugens gæst" i mange forskellige klasser synes hun, det var slående, hvor stor forskel, der kunne være på ellers sammenlignelige klassers kultur. I nogle klasser var man som lærer konstant udfordret i forhold til at få undervisningen til at lykkes, og i andre klasser lykkedes alting bare.

>Læs mere om Pernilles Dunk Larsens afgangsprojekt ’Klassekultur’ 

> Læs mere om at læse til naturfagsvejleder her

 

Teori og praksis

Læreren og naturvejlederen på Borup Skole var oprindeligt lidt overrasket over, at hendes projekt blev indstillet til prisen, da hun selv var så opslugt i de sidste faser af projektet, at hun ikke havde overvejet, at andre kunne have gavn af at læse den.

”Jeg blev overrasket, men glad. Det er dejligt, at mit arbejde kan være interessant for andre”, fortæller Pernille Dunk Larsen.
”Jeg synes, det er super fedt at kombinere empiri og teori; det er fedest, når det hænger sammen. At andre kan se, det er spændende, er rigtig rart”, siger læreren om at vinde prisen for sit projekt.

>I Absalon udbyder vi syv centrale vejlederuddannelser inden for den Pædagogiske Diplomuddannelse

FAKTA:
Det er syvende år i træk, at Lærerprofession.dk uddelte priser til de bedste bachelor- og pædagogiske diplomprojekter blandt landets læreruddannelser. I år var 52 projekter indstillet ud af de over 2.000 projekter, der bliver skrevet i løbet af et år.

(Foto: Klaus Holsting)

Cxense Display