Del
Region Sjælland kommer til at mangle hver fjerde lærer i 2030

Region Sjælland kommer til at mangle hver fjerde lærer i 2030

Region Sjælland kommer til at mangle et stort antal pædagoger, sygeplejersker og lærere i 2030. Det er en af konklusionerne i en ny rapport udarbejdet af DAMVAD Analytics, og vil påvirke velfærd og udvikling, hvis ikke der sættes ind hurtigst muligt.

Aflyste operationer eller mangel på matematiklærer kan blive et udbredt problem på Sjælland om ganske få år, hvis ikke der tages fat nu. Det viser en helt ny analyse, der for første gang sætter spot på, hvor mange sygeplejersker, lærer og pædagoger, der er brug for fremover.

Undersøgelsen, der er udarbejdet af DAMVAD Analytics, viser et tydeligt billede – der bliver ikke uddannet nok – og for få unge vælger en uddannelse som skolelærer, pædagog eller sygeplejerske.

”Det bliver et problem i hele landet, og det gælder også i vores region, hvor vi kommer til at mangle næsten 25 % lærere i 2030. Så man skal forestille sig, at hver fjerde skoleklasse i hele Region Sjælland mangler deres lærere til at undervise dem. Tallene er næsten lige så alvorlige for pædagoger og sygeplejersker, og det er lige om lidt i 2030”, siger Camilla Wang, rektor på professionshøjskolen Absalon.

“Tilsvarende vil en så stor mangel på sygeplejersker kunne betyde operationer, der må udskydes eller børn der ikke få den støtte og hjælp de har brug for i børnehaven", tilføjer hun.

En snebold der rammer os alle

Hvis der ikke er nok uddannet personale på flere af disse områder, så vil det sætte hele vores velfærdssamfund under pres:

”Vores samfund er bygget op omkring vores velfærd og evnen til at yde den rigtige velfærd. Hvis vi ikke sørger for at vores børn får en god start i vuggestuerne og børnehaverne – og derefter videre i folkeskolen – så starter vi en sneboldseffekt, som vil ramme hele vores samfund, og som kan blive svær at rette op på igen”, siger Camilla Wang.

Ifølge Camilla Wang så er der ikke nogen let løsning, vi bare kan sætte vores lid til, for disse områder kræver rigtige mennesker med uddannelser:

”Der er mange andre områder, hvor man kan erstatte med alternative løsninger eksempelvis robotter. Men det kan man ikke på disse områder. Der skal rigtige mennesker til, dygtige mennesker, som kan sikre at vores næste generationer kommer godt i gang med deres liv”, siger Camilla Wang.

Link til analysen fra DAMVAD