Del

Superundervisning med inspiration fra Japan

Det handler om at gøre undervisningen så god som mulig, når de lærerstuderende i Vordingborg forbereder sig sammen, underviser sammen og evaluerer sammen. Målet er at lave superlektioner, og forbilledet kommer fra Japan.

7. klasse på Kulsbjerg Skole har hele seks lærere til matematik denne formiddag.  

Der er en, der styrer undervisningen, mens to andre går rundt mellem eleverne og hjælper til. Henne i siden af lokalet sidder tre og kigger på, mens de tager noter. Alle er lærerstuderende fra Campus Vordingborg.

”Det handler kort sagt om, hvordan vi gør undervisningen bedre for eleverne”, forklarer Lars Johnsen, der er lektor på læreruddannelsen i Vordingborg, om konceptet ”superlektioner”, som de studerende er i gang med at afprøve. 

”Vi var her på skolen første gang i fredags, hvor det var de tre andre studerende i gruppen, der underviste, mens dem der underviser i dag, observerede”, fortæller Lars Johnsen om ”superlektionerne”, der er opbygget efter den didaktiske tilgang, der kaldes ”lektionsstudier”. 

”Sidst fik de studerende nogle erfaringer med, hvad der virkede godt, og hvad der virkede knap så godt, og det har de så været hjemme og justere. Det er det, de skal prøve af i dag”, siger Lars Johnsen.

En japansk model

”Superlektionerne” tager udgangspunkt i en japansk model, hvor det handler om at sætte fokus på, hvad en fagtime egentlig kan, og hvordan lærere kan bruge deres kollegaer bedst muligt til at planlægge og evaluere, så eleverne får mest muligt ud af undervisningen.

I dag handler matematiktimen om geometri og undersøgende matematik. Eleverne skal bygge rummelige figurer og selv finde de matematiske regler bag. 

”Det er vigtigt, at det er eleverne selv, der opdager matematikken, mens det er de studerende, der skal skabe rammerne for det, holder dem til ilden, inspirerer dem og gør dem glade for matematikken”, forklarer Lars Johnsen.

I alt er der 27 studerende fra Absalon på besøg på Stensved Skole, hvor de skal undervise tre 7. klasser og en 8. klasse. De studerende er inddelt i grupper på seks-syv studerende, der igen er delt op i dem, der underviser og dem, der observerer.

Små justeringer hjælper undervisningen

”Til vores første superlektion gik det ret godt, det meste af det fungerede, men der var også noget, vi kunne gøre bedre”, siger Jonas Møllenbach, der læser til lærer på 2. semester. 

”Derfor justerede vi undervisningen lidt til i dag: hvordan kan vi fx starte timen bedst muligt, så vi kommer hurtigt i gang? Hvordan skal eleverne rent fysisk sidde ved computerne? Vi vil også gerne have eleverne til at diskutere det, de finder frem til, endnu mere. Så det er vi i gang med at prøve af nu”.

”Undervisning blandet med praktisk afprøvning fungerer super godt. Herude finder man lynhurtigt ud af, hvad der foregår. Det er fantastisk med den her sparring, vi giver hinanden”, siger Jonas Møllenbach.

En af pointerne med superlektionerne er, at de lærerstuderende lærer at bruge hinanden i deres forberedelse og undervisning, og at de får det så meget ind under huden, at de gør det helt automatisk. 

”Der ikke særlig meget fokus på den slags ude på skolerne, og det vil vi gerne være med til at ændre”, siger lektor Lars Johnsen.

”Måske kan det også inspirere lærerne her på skolen. Det håber jeg”.

Flere nyheder fra Professionshøjskolen Absalon

Cxense Display