Del

Talenter i den digitale legestue

Robotteknologi, LEGO Technic og kreativ problemløsning. På SciTek-talentlinjen på læreruddannelsen i Vordingborg uddannes fremtidens lærere, hvor engagement og motivation er nøgleord.

I hjørnet er en robot i gang med at skrive med kridt, og omkring bordet sidder to piger fordybede i en programmering. Værkstedet flyder nærmest over af robotarme, droner, ledninger og små dimser fra LEGO Technic.

KOM TIL ÅBENT HUS

På læreruddannelsen i Vordingborg kan særlige talenter søge ind på SciTek-linjen, der er et nytænkende forløb, som uddanner folkeskolelærere i matematik og naturfag. I dag er en flok 7. klasses elever på besøg hos de lærerstuderende, og det er de lærerstuderendes opgave er at motivere eleverne og få dem alle med. 

”Det er spændende, hvordan vi med for eksempel med robotter kan åbne op for nogle af de elever, der sidder og gemmer sig, og som ikke får lov til at præstere deres maksimale. Hvordan arbejder vi bedst med børnene, når det kommer til science og teknologi, hvordan udfordrer vi dem bedst? Det gør vi meget ud af her”, siger Hanne Pommer Engelbrekt Petersen, der studerer på 1 år på SciTek-talentlinjen. 

”Det er super motiverende, at vi er med til at engagere eleverne, og det er fedt at se, når de tager det til sig”.

Særlige projektforløb

Formålet med SciTek-talentlinjen er netop at skabe lærere med stor faglig viden og praktisk erfaring inden for science og teknologi, så der uddannes lærere som er rigtig gode til at stimulere alle elevers læring og få eleverne til at engagere sig. Og der er stor efterspørgsel på science og teknologilærere ude i folkeskolerne.

 ”De studerende på talentlinjen får lov til virkelig at fordybe sig, nogen vil måske endda kalde det at nørde”, siger John Andersson, der er lektor på SciTek-talentlinjen, der har været i gang i 2 år. Lige nu er der i alt 12 studerende på linjen. 

De studerende på SciTek-linjen har for eksempel særlige projektforløb i værksteder og tværfaglige moduler, som for eksempel robotteknologi, biokemi og geovidenskab, og fokus er især på teknologi og engineering. Der er studieture, sciencecamps og mulighed for at eksperimentere i teknologiværkstedet. Samtidig har de studerende på talentlinjen flere timer end de andre lærer-studerende, og der er specielle optagelseskrav. 

”Det vigtigste er først og fremmest, at de studerende har en stor interesse for teknologi og engineering. At de drives af undren og lysten til at løse problemer. Så får de til gengæld også lov til at folde sig ud, og mulighed for virkelig at tænke selv”, siger John Andersson, mens to robotter ved siden af ham er ved at blive gjort klar til at kæmpe mod hinanden. Vinderne bliver dem, der har programmet sin robot til at bevæge sig mest effektivt. 

”Robotter kan altså bare noget helt specielt, og jeg bliver glad hver gang, jeg kan se, at vi er med til at få eleverne til at tænke kreativt og udvikle sig og lære mere. Det gør vi rigtig meget ud af her på læreruddannelsen”, siger Karina Romme, der er 3. års studerende på SciTek-linjen.

”Og så er det jo fedt, at vi har jo vores eget lille lab, vores egen digitale legestue, hvor vi virkelig kan folde os ud. Der får vi mange sjove timer til at gå”. 

Læs mere om SciTek-talentlinjen her:

https://phabsalon.dk/uddannelser/laerer/naturvidenskabelig-talentlinje/ 

Flere nyheder fra Professionshøjskolen Absalon

Cxense Display