Gå til hovedindhold

En god strategi skaber den dybe vejledningssamtale

Når lærerstuderende er i praktik, er det deres praktikvejleder på skolen, der skal hjælpe dem med at udvikle deres lærerfaglige praksis – og det kræver både forberedelse, rammer og strategi.

Det er i praktikken, at de lærerstuderende første gang kommer væk fra skolebænken og ud i virkeligheden, og for at de skal få størst muligt udbytte af praktikken, er det vigtigt, at de får den rigtige støtte og vejledning.

Men alt for ofte udvikler vejledningssamtalerne sig til emotionel støtte og ros i stedet for at handle om lærerfagligheden.

Så hvordan hjælper praktikvejlederen bedst muligt den studerende på vej, så de udvikler deres lærerfaglige praksis?

Lyt med og bliv klogere på...

I Absalons podcast ’Didaktisk, praktisk, go’’, kan du høre mere om vejlederrollen og værdien af vejledningsstrategier, der understøtter fokus på de studerendes lærerfaglige praksis og udvikling.

Specialkonsulent Henriette Mortensen har inviteret Christina Nørgård og Tine Sofie Højrup, der begge er praktikkoordinatorer på læreruddannelsen i Roskilde, i studiet til en snak om praktikvejlederrollen.

Find podcastafsnittet om 'Praktikvejledning og strategi' her

Christina Nørgård og Tine Sofie Højrup er begge praktikkoordinatorer på læreruddannelsen på Absalon i Roskilde. De arbejder med at videreudvikle faget praktik og herunder også, hvordan de parter, der er involveret i de studerendes praktik, bliver videreuddannet til opgaven.

”Det er helt forståeligt, at vejledningssamtalen ofte kommer til at handle om ros, for det er ofte de studerendes første møde med praksis. Men i praktikvejledningsrummet er det vigtigt at gå ned i substansen med de studerende,” forklarer Christina Nørgård.

”I vejledningen skal vi kigge på de studerendes praksis, og hjælpe dem til at analysere, hvad det egentlig er, de gør, som fungerer godt. Vejledningssamtalen skal altså tages et andet sted hen, end hvor det udelukkende handler om ros til den studerende.”

Den studerende skal i spil

Der er forskellige metoder til at holde fokus på de studerendes lærerfaglige praksis og udvikling, og det handler først og fremmest om træning.

”Det handler blandt andet om at få de studerende til at være aktive i vejledningssamtalen,” siger Christina Nørgård,

”Derfor er det vigtigt, at vejlederen er bevidst om hvilke spørgsmål, der kan stilles for at få den studerende ’i spil’,” forklarer hun.

Noget der som vejleder er vigtigt at overveje på forhånd er, hvor man vil hen med vejledningssamtalen. Selvom den studerende selv lægger op til at have brug for ros eller støtte, så handler det også om at finde ind til den dybere samtale.

”Vejledningen skal rammesættes, så både vejleder og praktikant er enige om, hvor samtalen skal hen, og hvordan det skal gøres. Man kan for eksempel bruge små videoklip fra praktikantens undervisningen, så man kommer helt tæt på deres praksis,” siger Tine Sofie Højrup.

Bevidst om rollen

For at udfylde rollen som praktikvejleder er det derfor centralt at være bevidst om sin rolle som vejleder.

”Det er først og fremmest en træningssag, hvilke spørgsmål man stiller til praktikanten, så de kommer til at tænke over deres praksis. De kan variere meget fra studerende til studerende og alt efter hvilken fase, man er i i vejledningen,” forklarer Tine Sofie Højrup.

Man kan komme til at tage det for givet at det kræver samme kompetencer at undervise og vejlede børn som det at vejlede voksne. Denne vejledning er noget andet. Derfor er det vigtigt at tilbyde efteruddannelse til praktiklærere, der i den rolle varetager opgaven som læreruddannere for de voksne lærerstuderende.