Gå til hovedindhold

Ministerbesøg på Campus Roskilde

Uddannelsesminister Jesper Petersen besøgte onsdag de pædagogstuderende på Campus Roskilde. Ministerens mission var klar, hvordan kan han hjælpe til med at få flere til at søge ind på pædagoguddannelsen.

Ministerbesøg

Uddannelsesminister Jesper Petersen sammen med en stor del af de pædagogstuderende på Campus Roskilde.

Onsdag kom Forsknings- og Uddannelsesminister Jesper Petersen på besøg på Campus Roskilde. Ministeren ville gerne følge undervisningen hos de pædagogstuderende, og ikke mindst spørge de studerende om bud på rekrutteringsudfordringerne.

Men først fik ministeren et indblik i undervisningen med musik og rytmik.

Her stod alle de studerende i en rundkreds, og sammen skabte de rytmer og lyde kun ved brug af kroppen.

Ministerbesøg

Med tramp og slag skabte de studerende selv den fællesrytme.

Sangtekst af de studerende

De studerende stampede i gulvet - de klappede i takt - slog på brystet - hylede og mange andre fysiske måde at skabe lyd på i deres kropspercussion.

Til den gentagne rytme begyndte de på skift at synge alene og i kor. Teksten havde de studerende selv skrevet, og budskabet var klart. 

Stress, angst, ungdom, pres og lignende fylder i hovederne, men skal håndteres.

Ministerbesøg

Sangteksten skrevet af de studerende selv.

Økonomi, viden og valgmuligheder

Efter rytme, dans og sang fortsatte snakken med Uddannelsesministeren og de studerende. Over en kop kaffe ville ministeren gerne have nogle input fra de studerende.

Det handlede om rekruttering. Ministeren fortalte hvordan regeringen så med alvorlige øjne på manglen på pædagoger i samfundet lige nu, men i særdeleshed også på, at så få havde søgt ind på uddannelsen i år.

Uddannelsesmininster Jesper Petersen sagde til de studerende, at det eneste positive ved det er, at de alle var sikker på at få et arbejde efter deres uddannelse, men det ændrede ikke på, at der skulle gøres noget ved det voksende problem.

Ministerbesøg

Uddannelsesminister Jesper Petersen spørger de nuværende pædagogstuderende, hvordan der kan tiltrækkes flere til uddannelsen.

For de pædagogstuderende gik særligt en ting igen i deres svar til ministeren.

Økonomi!

Flere af de studerende fortalte, at de tidligere havde arbejdet i institutioner, men nu tog uddannelsen. Derfor spillede økonomien meget ind, og der så de et stort problem i særligt praktikken, hvor flere af dem, var nødt til at arbejde ved siden af, fordi de ikke fik løn i praktikken.

De studerende synes også der manglede mere forskning og viden på området. Så man som studerende fik en større forståelse og et bedre indblik i de pædagogiske værktøjer og effekt.

Endelig blev der peget på modulopbygningen som et problem, hvor de studerende gerne så, at de fik flere valgmuligheder på uddannelsen.

Uddannelsesminister Jesper Petersen lovede at tage alle forslagene med, og takkede de studerende mange gange for deres input.