Del

Turisten får hammeren i hånden

Hvis turisme skal være bæredygtig, så kræver det, at både de lokale og turisten tør tænke anderledes. For hvis de gør det, så giver det både unikke oplevelser til turisten og en bæredygtig hånd til de lokale. 

Efter COVID-19 ramte verden sidste år, er der kommet stort fokus på bæredygtig turisme.

Men kan turisme og bæredygtighed overhovedet fungere sammen, og hvis det er tilfældet, hvordan måler vi så på, om vores turisme er bæredygtig?

I Absalons podcast ”Turisme med Vilje”, taler Peter Franklin Würtz, EVU-ansvarlig og underviser på Leisure Management-uddannelsen, med Jonatan Leer, der er docent og blandt andet forsker i turisme på Absalon.

I podcasten kommer de blandt andet omkring, hvad bæredygtighed overhovedet er for en størrelse, og hvordan turismen kan bruge den aktivt.

Du kan læse tre af podcastens pointer her:

1. Turismen skal (og kan) blive mere bæredygtig

Der kan let gå inflation i begrebet bæredygtighed, for det bruges i mange forskellige sammenhænge. Bæredygtighed handler ikke bare om at reducere CO2en, det handler lige så meget om for eksempel naturbevarelse, lighed mellem køn og kulturbevarelse. Derfor kan bæredygtighedsbegrebet tolkes meget bredt inden for turisme.

På en måde er turisme og bæredygtighed selvmodsigende. På den ene side vil vi gerne redde planeten, men på den anden side vil vi også gerne ud at opleve hele verden. Derfor skal vi måske ikke tale om, at vi stræber imod en bæredygtig turisme, men mere om, at vi stræber imod en mere bæredygtig turisme.

Som udgangspunkt er bæredygtighed dog noget langt de fleste kan forholde sig til, men det kræver, at vi arbejder med en ny tilgang – og dannelse – omkring det at være turist. 

2. Turisten skal have ”hammeren i hånden”

Den nye tilgang hos turisten handler blandt andet om, hvad det vil sige at forbruge. Det er radikalt anderledes end de steder, hvor turisten bare ligger i en liggestol og forlanger fra tjeneren.

Som bæredygtig turist skal man ikke se sig som en gæst, der altid har ret, men mere som en gæst, der går ind og interagerer med lokalbefolkningen. Man taler  her om, at turisten får ”hammeren i hånden.” Og det er noget mange turister gerne vil have.

Som eksempel kan nævnes hvordan en gruppe turister på Færøerne af en cafe blev sat til at plukke brændenælder til en pizza, som de selv skulle have senere. Bagefter lugede de ukrudt i cafeens kartoffelhave, og for det arbejde fik de vafler og varm kakao.

Der var fokus på det lille forbrug, og turisterne bidragede med noget til de lokale, ligesom de fik en unik – og bæredygtig – oplevelse. 

3. Storbyens forstæder skal gøres attraktive

Det er ikke mindst i storbyerne, at der er meget af den storforbrugende turisme, som er meget lidt bæredygtig.

Derfor kan et fokus være at sprede turisme ud til storbyernes randområder, så de ikke bare er i centrum. Forstæderne skal gøres attraktive, og det kan for eksempel gøres ved at invitere turisterne ud til almindelige danske hjem, som mange turister synes er spændende.

Problemet er så, hvor meget den slags skal professionaliseres, så det autentiske og bæredygtige ikke forsvinder. Det er noget, vi skal til at lære, men det kræver også noget af turisten, så de opsøger andre steder og opfører sig på andre måder end de traditionelle.

Et eksempel på hvordan det kan gøres kommer fra Hotel Kong Arthur i København, der har brugt deres egne ansatte til at fortælle turisterne om det kvarter de bor i. På den måde har de skabt interesse hos turisterne, så de ikke kun har øje på de traditionelle attraktioner. Og det er med til at give turisten en autentisk og unik oplevelse. 

____________

Du kan lytte til Absalons podcast – Turisme med Vilje –, hvis du vil høre flere pointer om, hvordan man kan arbejde med turisme og bæredygtighed.

Vil du have viden, inspiration og info om relevante efter- og videreuddannelsestilbud? Så tilmeld dig vores faglige nyhedsbrev om LEISURE MANAGEMENT på phabsalon.dk/videreuddannelse/bliv-opdateret, så får du automatisk nyt direkte i din indbakke.

Læs mere om efter- og videreuddannelse inden for leisure management industrien.