Få styrket din pædagogfaglighed i forhold til at kunne varetage arbejdet med børns læringsfællesskab og sociale fællesskaber i en specialskolekontekst.
Målgruppe
Kurset er for dig, der arbejder i en specialskole.
Kurset er tilrettelagt i samarbejde med Lolland Kommune.
Om kurset
-
- Får du kompetencer til at planlægge, gennemføre og evaluere forløb og aktiviteter i skolen til gavn for børns læring, udvikling og trivsel.
- Får du kompetencer til at arbejde didaktisk og inkluderende med børn og unges læringsmiljøer.
- Får du indsigt i egen rolle som pædagog i en specialskole, og hvordan man bedst sætter sin faglighed i spil i samarbejdet med læreren i undervisningssituationer
- Får du kompetencer til at vurdere og fagligt begrunde, hvordan man kan anvende og udvikle pædagogfaglighed i en tværprofessionel praksis.
-
På kursusdagene tages der udgangspunkt i følgende overordnede tematikker:
- Didaktik og dannelse: Der arbejdes med at give indsigt i almene didaktiske forståelser og metoder i et dannelsesteoretisk perspektiv.
- Pædagogfaglighed i skolen anno 2022: Der arbejdes med, hvordan pædagoger på baggrund af viden om dannelse, læring og didaktik på kvalificeret vis kan bringe deres pædagogfaglighed i spil til gavn for børn og unges trivsel, læring og udbytte af undervisningen.
- Læring, inklusion og fællesskab: Der arbejdes med og gives indsigt i forskellige læringsteoretiske syn, og hvordan pædagoger kan arbejde med og bidrage til udviklingen af mål ud fra en inkluderende tilgang.
- Dokumentation og evaluering: Der arbejdes med at kvalificere pædagogers arbejde med at dokumentere og evaluere praksis med henblik på løbende at kvalificere det pædagogiske arbejde.
-
Forløbet er et fagspecifikt kursus på 30 timer (1,5 ECTS). Kurset rammesættes med seks undervisningsgange, hvor der undervises på onsdage i tidsrummet 12.30 – 17.00.
Undervisningsgangene: Undervisningen tilrettelægges med dialogbaserede videns oplæg, refleksionsbaner samt træningsbaner, hvor tilgange og metoder reflekteres til praksis og øves.
Mellemrumsaktiviteter: Imellem undervisningsgangene arbejder deltagerne med mindre små-skala forløb, hvor de fx undersøger og afprøver metoder og handlinger i konkret praksis