Fiktive tekster
10 ECTS-point. Modulsproget er dansk
Læringskontekst i skolen
Formålet med modulet er, at du tilegner dig viden om og færdigheder i at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i analyse og fortolkning af fiktive tekster samt at udarbejde didaktiske design til undervisning i 4.-10. klasse med fokus på teksterne i et kulturhistorisk og æstetisk dannelsesperspektiv.
Indhold og genrer
Litteratur-, fiktions- og genreteori, metodelære, litteratur- og kulturhistorie, litteraturpædagogik. Ældre og nyere fiktionstekster i forskellige genrer, herunder nyere børne- og ungdomslitteratur.
Receptivt
Du skal metodebevidst analysere og fortolke fiktionstekster samt analysere og vurdere læremidler beregnet til litteraturundervisning i 4. – 10.klasse.
Produktivt
Du skal udvikle og eksperimentere med læremidler og didaktisk design til undervisning i fiktion med kritisk brug af digitale ressourcer og eksempler på differentierede læringsaktiviteter til eleverne.
Du skal selv producere fiktion i et undervisningsperspektiv.
Modulets vidensgrundlag
Nyere fiktionsteori, litterær metodelære, litteraturdidaktik, kultur- og litteraturhistorie