Sprog og sprogbrug
10 ECTS-point. Modulsproget er primært engelsk.
Dette modul arbejder med følgende spørgsmål:
- Hvad er sprog?
- Hvad er elevsprog?
- Hvad er målet for sprogundervisningen?
- Hvordan beskriver man sprog?
- Hvordan og hvorfor underviser man i sproglige elementer?
Udgangspunktet er kommunikativ kompetence i relation til faget i folkeskolen og læreruddannelsen, herunder fag- og sprogsyn. Fokus er enkelte ’sprogudsnit’, fx en målsprogsform, et elevsprog i startfasen, et elevsprog i slutfasen.
Der arbejdes teoretisk såvel som erfaringsbaseret med:
- beskrivelse og analyse af intersprog i relation til målsproget engelsk som globalt kommunikationsmiddel og i forhold til sproglige varianter
- sprogbeskrivelse og analyse omfattende sproglig betydning, funktion og form på flere niveauer fra kontekst til detaljer dit eget sprog såvel som rollen som sproglig vejleder
- brug af hensigtsmæssigt metasprog til forskellige målgrupper
- brug af forskellige former for hjælpemidler i forhold til analyse og beskrivelse af sprog
Der arbejdes desuden løbende med din egen sproglige udvikling i lyset af modulets indholdsområder.
Modulets vidensgrundlag
Nationalt og internationalt forsknings- og udviklingsarbejde om kommunikativ kompetence, sprog, sprogbeskrivelse, intersprog, sprogundervisning og engelskfaget i folkeskolen, herunder nationale og internationale bestemmelser og vejledninger om faget.