Sundhed, ernæring, måltider og madkundskabsdidaktik
10 ECTS-point. Modulsproget er dansk.
I modulet ‘Sundhed, ernæring, måltider og madkundskabsdidaktik’ skal du arbejde med problemstillinger, der omhandler viden om sundhed, livskvalitet og trivsel, herunder viden om ernæring, sammensætning af måltider, sundhedsbevidsthed samt didaktiske overvejelser i relation til kompetencemålene for modulet.
Du vil få opgaver, hvor du skal:
- analysere forskellige gruppers kostvaner i relation til de officielle anbefalinger og kostråd
- analysere forskellige sundhedsbegreber, deres videnskabelige baggrund samt deres sammenhæng med sygdomsmønstre i forskellige befolkningsgruppers livsstil og levevilkår
- arbejde med hygiejne og mikroorganismers betydning for sundhed og livskvalitet herunder mikroorganismers betydning i forhold til gunstige og skadelige virkninger
- analysere hvad der har indflydelse på måltider og måltidssammensætninger
- arbejde med mad og madlavning som læringsfremmende mulighed i forhold til sundhed arbejde med madtilberedning i et socialt, kulturelt og historisk perspektiv både nationalt og internationalt
- arbejde med forskellige tilgange til læring og klasserumsledelse i madkundskab
- arbejde med fagets virksomhedsformer i et naturvidenskabeligt og i et samfundsmæssigt perspektiv
- arbejde med fagets betydning i skolen i forhold til værdier og dannelsessyn
- arbejde med læremidler og faglig læsning
Indholdet vil være tilpasset lokale forhold og muligheder for praksisinddragelse.
Modulets vidensgrundlag
- Nyeste forskningsbaseret viden på sundhedsområdet
- Teori om og empiriske undersøgelser på sundhedsområdet
- Viden om syn på sundhed, ernæring og trivsel i et historisk, socialt og kulturelt perspektiv
- Viden om måltidet i et historisk, socialt og kulturelt perspektiv
- Viden om metoder inden for natur-, samfunds og humanistisk videnskab med relation til sundhedsundervisning
- Digitale læremidler