Natur/teknologi på mellemtrinnet
10 ECTS-point. Modulsproget er dansk - det må dog forventes, at der indgår anvendelse af materiale på andre sprog.
I dette modul belyses de særlige problemstillinger, der vedrører natur/teknologi-undervisning i 4.- 6.klasse. I perioden fra 4.-6. klasse ændrer elevernes interesse for naturvidenskab sig fra det enkle og umiddelbare til det mere strukturerede og specifikke. I modulet belyses forhold, som fastholder og styrker elevernes interesse for naturfag, deres praktiske færdigheder, kreativitet og evner til samarbejde deres indblik i samspillet mellem menneske og natur.
I modulet arbejdes især med:
- Progression, naturvidenskabelige kompetencer, og hvordan naturfaglige undervisningsressourcer og elevernes egne undersøgelser bidrager til at styrke natur/teknologi i det samlede skoleforløb
- Fastholdelse og konsolidering af børnenes interesse for naturfaglige emner
- Innovation og brugen af digitale læremidler og undersøgelser indgår som vigtige dele af studieprocessen også i forhold til anvendelse i skolen.
Faglig læsning og brug af læremidler
- Ressourcer og energistrømme, og teknologianvendelse i hverdagen
- Universets opståen og udvikling, solsystemet og planeten Jorden
- Grundlæggende forhold for evolution og rubricering af det levende i grupper
- De fire delkompetencers betydning for undervisningens tilrettelæggelse og elevernes læring
Modulets vidensgrundlag
Undervisningen baseres på nationale og internationale forsknings- og udviklingsarbejder, der omhandler tematikker inden for naturfagsundervisning, som er relevante for undervisningen af elever på skolens mellemtrin.
Indholdsområder vil bl.a. være: Naturfagenes betydning i grundskoleuddannelse, relevante naturfaglige kilder og fagdidaktiske tekster.
I studieforløbet indgår det teoretiske vidensgrundlag i vekselvirkning med viden fra praksisfelt