Den sociale diplomuddannelse - Inddragelse og samtaler med børn, unge og familier
Uddannelsesretning: Inddragelse og samtaler med børn, unge og familier giver ret til at anvende betegnelsen: SocD i inddragelse og samtaler med børn, unge og familier.
Den engelske betegnelse er: Involvement and conversations with children, young people and families.
Læringsmål
Viden
- Udviklingsbaseret viden om teori og metodiske tilgange til det inddragende arbejde og den professionelle samtale med børn, unge og familier i udsatte positioner
- · Forståelse af praksis og anvendte teorier og metoder til inddragelse og til den professionelle samtale, samt kunne reflektere over praksis og anvendelsen af teori og metode i forhold til børn, unge og familier i udsatte positioner
Færdigheder
- Evnen til at anvende metoder og redskaber til samtaler med børn, unge og familier i udsatte positioner samt inddragelse af barnet, den unge, forældre, netværk og samarbejdspartnere
- Kunne vurdere komplekse problemstillinger vedrørende inddragelse og samtaler med børn, unge og familier i udsatte positioner, samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller
- Formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger via relevant inddragelse af og kommunikation med barnet, den unge, forældre, netværk og samarbejdspartnere.
Kompetencer
- Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejdssammenhænge
- Indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for egen professionelle position og etik
- Udvikle egen praksis i det inddragende arbejde og i samtaler med børn, unge og familier i udsatte positioner.