Clone of Specialpædagogik
Matematik i naturen? I idrætshallen? I et projekt om klima og grønne løsninger?
Matematik er skolens næststørste fag, og under uddannelsen lærer du at skabe matematikundervisning på mange måder, så du på forskellig vis kan sammensætte en engagerende og inspirerende undervisning, der fanger dine elever. Matematik er nemlig ikke bare matematik.

Overordnet lærer du at planlægge, gennemføre og evaluere matematikundervisning.
Du kommer til at arbejde med matematikfagligt indhold på måder, der giver dig indsigt i matematikkens mange sammenhænge. Den viden kan du anvende til at undervise i matematik på mange forskellige måder, så du også lærer at tilpasse din undervisning til både den enkelte klasse og til den enkelte elev.
På den måde lærer du at formidle matematik, så eleverne kan se og bruge det i deres hverdagsliv.
Ud over at få viden og færdigheder inden for faget, udvikler du også din egen matematiske kompetence, herunder din evne til at problemløse, ræsonnere, modellere, kommunikere og anvende forskellige typer af repræsentationer og hjælpemidler i relevante sammenhænge.
Du vil opleve, at vi på Absalon lægger stor vægt på et undersøgende og eksperimenterende arbejde, hvor du kommer til at arbejde med forskellige undervisningsformer, organiseringsformer, fremlæggelsesformer mm.
Matematik i haven (Fane indhold)

Et eksempel på, hvordan vi arbejder uden for klasselokalet er brugen af naturen til at forstå matematik. Som her i indskolingen, hvor vi tog udgangspunkt i haven derhjemme, og her arbejdede med x, y, z...
Projekt om vindmøller (Fane indhold)

Vi bruger ofte vores science-labs til at eksperimentere og vise matematikken i fysisk form.
Her et eksempel på et projekt i SCI-TEK-lab i Vordingborg, hvor vi ved at bygge vindmøller i LEGO... øver beregninger om x, y, z ud fra vindhastighed, rotation etc. (bla bla..;-)
Tværfaglig Mat-Idræt-dag (Fane indhold)

Tværfaglighed imellem fag er også en måde vi eksperimentere på i undervisningen, og her gik vi sammen med idrætslærerne om at skabe et mat-idræt-forløb, hvor matematikdelen havde fokus på X, og idrætsdelen tog udgangspunkt i Y. På den måde træner vi det tværfaglige samarbejde, som kan danne grobund for temadagen og emneuger på en skole.
Adgangskrav
Du skal opfylde de generelle adgangskrav til læreruddannelsen samt have bestået Matematik på B-niveau.