Gå til hovedindhold

Erhvervsakademiuddannelse Sundhedsadministrativ koordinator

Kan du li’ struktur og overblik - og trives du med at have kontakt til mange mennesker i din hverdag? Så er den nye uddannelse til sundhedsadministrativ koordinator måske noget for dig!

Som sundhedsadministrativ koordinator samarbejder du med det øvrige sundhedspersonale og på tværs af sektorer om at skabe sammenhængende forløb for patienter og pårørende. Du er også med til at udvikle kvaliteten i sundhedsvæsenet og nye digitale løsninger og arbejdsgange i sundhedssektoren.

Om uddannelsen

Gennem 2½ års uddannelse til sundhedsadministrativ koordinator får du en uddannelse, hvor du lærer at arbejde med administration og koordinering i mange sammenhænge.

I løbet af uddannelsen får du viden om blandt andet jura, sundhed og sygdom, kommunikation, teknologi og data. Undervejs skal du også i praktik - 9 måneder fordelt på 2 perioder, af 3 og 6 måneders varighed, hvor du får indblik i arbejdet som sundhedsadministrativ koordinator.
Det moderne sundhedsvæsen har brug for sundhedsadministrative koordinatorer til at sikre sammenhængende forløb for patienterne. Derfor har vi sammen med de øvrige professionshøjskoler, kommuner og regioner skabt denne nye uddannelse, der giver de studerende en bred faglighed inden for sundhed og sygdom, jura, kommunikation og teknologi.
Daniel Schwartz Bojsen
Direktør for Sundhed, Social og Engineering i Absalon

Det siger de studerende

Annika Svensson

”Det er jo mennesker, vi arbejder med, og derfor har det også overrasket mig lidt, at jeg synes, at det vi lærer om sygehusvæsnets struktur og om lovgivningen er virkelig interessant. Jeg suger simpelthen det hele til mig.”

Læs mere om Anikkas motivation for at tage uddannelsen.

Fremtid og karriere

Som færdiguddannet sundhedsadministrativ koordinator kan du arbejde både i det offentlige og i det private fx. på offentlige regionale sygehuse, i det kommunale sundheds- og omsorgsområde eller på private klinikker.

Én uddannelse - mange muligheder

Aldrig færdiguddannet

”Hvis man er proaktiv og opsøgende, så er der stor mulighed for at forme sin egen stilling – ligesom jeg selv har gjort. Det kan ende ud i den klassiske ansættelse, en ansættelse hos forskere, hos en praktiserende læge eller på et privathospital,” siger Line Endrup, lægesekretær og fællestillidsrepræsentant på mave-tarm kirurgisk afdeling, Sjællands Universitetshospital, Køge.

Læs om Lines varierende arbejdsopgaver.  

Ledelsens højre hånd

”På en almindelig dag trækker jeg tal fra Sundhedsplatformen, som er bestilt af ledelsen, for eksempel om antallet af ambulante besøg og mange andre statistikker og rapporter, som skal levere forskellige tal, ligesom en stor del af min tid går med at svare på henvendelser fra lægesekretærer, superbrugere og andre,” siger Annette Dam, lægesekretær og superbrugeransvarlig i Region Sjællands Psykiatri, Psykiatrien Øst i Roskilde.

Læs om Annettes opgaver som ledelsens højre hånd.

Superbruger

”Jeg udvikler blandt andet lokale brugermanualer til Sundhedsplatformen, så den bliver brugt korrekt og ens af os alle - det er jo et kæmpe system,” fortæller Lone Vinther, lægesekretær og superbruger på Sundhedsplatformen i Region Sjællands Psykiatri, Psykiatrien Øst i Roskilde.

Læs her om Lones opgaver som superbruger.

Koordinerende tovholder

”Jeg motiveres rigtig meget af at skabe struktur, gode arbejdsgange og korrekt registrering, så vi sikrer gode og sikre forløb, hvor det er patienten, der er i fokus. Som lægesekretærer skaber vi overblik, så det andet sundhedspersonale lettere kan gøre deres arbejde,” siger Mette Stener Hoe, koordinerende lægesekretær i Region Sjællands Psykiatri, Psykiatrien Øst i Roskilde.

Læs om hvad Mettes rolle betyder for hende arbejdsopgaver. 

Tværfagligt bindeled

”Vi har forskellige funktioner som sekretærer, hvor vi blandt andet laver telefonvisitation. Det vil sige, at vi tager imod opkald om akutte indlæggelseskrævende patienter og ikke akutte patienter fra for eksempel Falck eller praktiserende læger, som vi så er med til at visitere sammen med akutbagvagten og triagesygeplejersken,” siger Heidi Nyberg, Lægesekretær på akutafdelingen på Slagelse Sygehus.

Læs mere om Heidis samarbejde med andre faggrupper.

Personaleleder

"Vi har et arbejde med mange muligheder for specialisering inden for sundhedsvæsenet, uanset om man interesserer sig for IT, registrering, vil være leder eller noget andet, men det gennemgående er, at vi er meget gode til at sætte ting i kasser og gøre dem klar. Det er der ofte brug for, så alt går op i en højere enhed,” siger Rikke Fog Nielsen, personaleleder for 23 lægesekretærer på Slagelse Sygehus.

Læs mere om Rikkes opgaver som personaleleder.

Mød os - dit uddannelsesvalg

Læs mere om hvordan, hvornår og hvor du kan møde Absalon - f.eks. på uddannelsesmesser, Åbent Hus-arrangementer eller gennem brobygningsforløb.

Bliv opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsservice og få besked, når der er nyt om vores uddannelser, events og deadlines.