Afgangsprojektet afslutter uddannelsen og skal dokumentere, at uddannelsens mål for læringsudbyttet er opnået.
Fokus er således på analyse, refleksion, vurdering samt håndtering af faglige problemer gennem anvendelsen af relevante teorier, metoder og forskningsresultater.
Afgangsprojektets emne skal ligge inden for diplomuddannelsens faglige område og skal formuleres, så eventuelle valgfag, herunder også valgfag taget uden for uddannelsen, inddrages. Institutionen skal desuden godkende emnet.
Dette obligatoriske modul på 15 ECTS er det afsluttende modul på den Den pædagogiske diplomuddannelse med retning Psykologi
Projektforløbet indledes med en fælles undervisningsgang for alle afgangsstuderende på Den pædagogiske diplomuddannelse med videnskabsteori og metodologi samt introduktion til selve projektskrivningen.
Det er vigtigt at du ved tilmeldingen oplyser følgende:
- Retning på diplomuddannelse
- Evt. ønske til vejleder
Derudover skal du vedhæfte kopi af tidligere modulbeviser, hvis modulet/modulerne er gennemført ved en anden Professionshøjskole.
Afgangsprojektet dokumenterer mål for læringsudbytte
Afgangsprojektet er det afsluttende projekt, hvor en begrundet central afgrænsning af uddannelsesretningens læringsudbytte, dokumenteres ved en afsluttende prøve.
Med udgangspunkt i det godkendte emne inden for uddannelsesretningens mål for læringsudbytte skal den studerende opfylde målene for læringsudbytte
-
- have indsigt i psykologisk teori og metode i pædagogisk sammenhæng
- kunne reflektere over anvendelsen af psykologisk viden i en professionel praksis i relation til læring, udvikling og trivsel
- kunne reflektere over forholdet mellem psykologisk viden og anvendelsesmuligheder i pædagogisk praksis
-
- kunne anvende psykologisk viden og metoder i læringsmiljøer og udviklingssammenhænge
- mestre relevante metoder i psykologien som grundlag for at styrke udviklings-, trivsels- og læreprocesser
- Kunne anvende psykologiske interventionsmetoder i pædagogisk praksis
-
- intervenere i forhold til psykologiske problemstillinger i en professionel praksis
- varetage specialiserede pædagogiske funktioner på baggrund af indsigt i psykologi (fx som konsulent, teamleder, projektleder eller mellemleder i pædagogiske institutioner)
- indgå i samarbejde med de relevante aktører om at håndtere komplekse problemstillinger, der angår læring, udvikling og trivsel i relation til individ, gruppe eller organisation
- påtage sig et ansvar for at lede og facilitere arbejds- og interventionsprocesser på baggrund af indsigt i psykologisk viden og metode