Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kurset er for dig, der arbejder som sprogansvarlig i et dagtilbud, og som er optaget af, hvordan man kan arbejde med sprog og sproglige læringsmiljøer, som understøtter et generelt pædagogisk fagligt løft.
På kurset kommer du til at få viden om, hvordan du arbejder med kommunikation og sprogtilegnelse, samt sprogvurdering og sproglæringsmiljøer, hvor du som sprogansvarlig har en vigtig rolle – ikke kun for børnene, men også for dine kolleger og i forældresamarbejdet. Formålet er at skabe kompetencer, der står på allerede eksisterende faglighed og gode praksisser, og som er rettet mod, at medarbejdere arbejder med sprog og sproglige læringsmiljøer af høj kvalitet.
Målgruppe
Kurset er for dig, der er sprogansvarlig i dagtilbud
-
Når du har gennemført kurset,
- kan du anvende viden om nyere forskningsbaserede teorier om børns sprogtilegnelse og -udvikling som ramme for planlægning af sprogindsatser på individ - og gruppeniveau.
- har du indsigt i kognitive, interaktionelle og sociale aspekter af børns sproglige og kommunikative tilegnelse og udvikling.
- kan du reflektere over forskellige læringsmiljøers betydning for børns sproglige og kommunikative tilegnelse og udvikling.
- kan du reflektere over tilgange og måder at evaluere børns sproglige udvikling og funktionelle kommunikative kompetencer med henblik på at identificere og begrunde behov for indsatser.
- kan du anvende viden om børns sproglige og skriftsproglige tilegnelse og udvikling til planlægning og kvalificering af sproglige læringsmiljøer og sprogindsatser på individ- og gruppeniveau
- har du viden om og kan indgå i samarbejde med forældre og øvrige relevante samarbejdspartnere om børns sprog
- har du viden om forskellige typer af data og metoder til evaluering samt dokumentation af sproglig praksis
- har du indsigt i og kan reflektere over børns sproglige læreprocesser på individ- og gruppeniveau
-
På undervisningsdagene vil du møde følgende tematikker:
- Kommunikation og sprogtilegnelse
- Sprogvurdering, indsatser og evaluering
- Sproglæringsmijøer
- Leg, æstetiske processer og tematisk sprogarbejde
- Forældresamarbejde og hjemmelæringsmiljø