Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Borgeres ret til eget liv - og eget perspektiv er et stærkt fokus i social - og specialpædagogik.
I det social - og specialpædagogiske arbejde er der stærkt fokus på borgerperspektiv og inddragelse af borgeren med sigte på borgerens udvikling af empowerment og livskvalitet. Med- og selvbestemmelse er væsentlige opmærksomhedspunkter for de fagprofessionelle - og at dette sætter sig igennem som pædagogisk praksis - i samarbejde med borgeren
Målgruppe
Kurset er for dig, der arbejder i det social - og specialpædagogiske felt.
Om kurset
-
Det er målet at du:
- kan samarbejde med borgere om at udvikle øget indflydelse på egen livssituation og demokratisk samfundsmæssig deltagelse.
- kan indgå i samarbejde med andre professionelle, borgere og pårørende om udvikling af øget brugerindflydelse og selvbestemmelse.
- har viden om betydningen af selvbestemmelse, demokratisk deltagelse og ressourceorientering samt indblik i betydningen af diversitet og udvikling af solidariske fællesskaber.
- har viden om brugerperspektiv, empowerment, modstandsdygtighed, resiliens, demokratisk organisering og inddragelse.
- har viden om metoder til at øge borgeres selvbestemmelse og demokratiske, samfundsmæssige deltagelse.
- kan indsamle viden om og kunne vurdere hindringer, begrænsninger og muligheder for selvbestemmelse og demokratisk deltagelse hos individer og i konkrete samfundsmæssige sammenhænge.
- kan planlægge, gennemføre og evaluere indsatser, der medvirker til at fremme øget selvbestemmelse og samfundsmæssig demokratisk deltagelse.
-
- Menneskesyn, paradigmer og målgruppeperspektiver i det specialiserede sociale område.
- Funktionsevne og indsats med afsæt i rehabiliterings-paradigmet, ICF-systemet og handicapkonventionen som referenceramme for indsats.
- Målbestemmelse i et recovery-orienteret rehabiliteringsperspektiv med intro til BPS- og VUM-modellen.
- Relations- og mentaliseringskompetencer i samarbejdet med borgeren med blik for lærings-potentiale og kompensationsbehov.
- Stress-sårbarhed samt risiko- og beskyttelsesfaktorer i borgerens liv, som afsæt for et kvalificeret indblik i borgerens ressourcer til livsmestring, empowerment og resiliensdannelse.
- Borgerens sårbarhed og ressourcer som kontekstuelle positioner samt afdækning af forandrings-/interventionsmuligheder.
- En helhedsorienteret indsats, der understøttes af det formelle og relationelle samarbejde med andre professionelle, pårørende, peers og med borgeren i centrum.
- Etiske perspektiver og refleksioner som beslutningsstøtte for faglige vurderinger – den professionelle dømmekraft.