Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kurset er for dig, der løbende deltager i vejledning af elever/studerende og har brug for at blive styrket i metoder og redskaber, der kan bidrage til gode læreprocesser og refleksion, samt et godt læringsmiljø på din arbejdsplads.
Som en del af dit arbejde som sundhedsprofessionel vil du ofte få til opgave at vejlede studerende/elever i kortere eller længere tid af deres praktikperioder. Det har stor betydning, hvordan de studerende bliver mødt, og hvilke betingelser de får for at kunne tilegne sig de kompetencer, som deres læringsudbytter foreskriver. Et godt læringsmiljø og gode rollemodeller har betydning for både fastholdelse, trivsel og motivation til læring og faglig fordybelse. Det kræver, at du som daglig vejleder er pædagogisk klædt på til at møde og vejlede dem.
Målgruppe
Kurset er for dig, der ønsker at komme i gang med at vejlede eller blive endnu bedre til at vejlede, og ikke har klinisk vejlederuddannelse. Kurset er målrettet sundhedsprofessionelle ansat alle steder i sundhedsvæsenet.
Om kurset
-
Du får styrket dine kompetencer til at vejlede, arbejde med læring og kommunikation, så du understøtter den studerendes/elevens arbejde mod at opnå sine læringsudbytter. Du får konkrete pædagogiske redskaber med hjem, således at både den studerende/elevens udbytte og kvaliteten af din vejledning øges.
-
Kurset vil veksle mellem faglige oplæg fra underviser og øvelser i vejledning ud fra følgende indhold:
- Refleksionsbegrebet og kommunikative værktøjer, der fremmer samarbejde og læring
- Vejledningsformer og metoder som en del af daglig/ad hoc vejledning
- Læringsforståelse, herunder pædagogiske og psykologiske mekanismer
- Anvendelse af feedback, feed-up og feedforward samt peer-to-peer læring
- Viden om og værktøjer til planlægning af den daglige vejledning
- Arbejdspladsen som et godt og trygt læringssted