Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kurset er for dig, der kan og skal gå foran i den specialpædagogiske indsats på almenområdet, hvor specialiseret viden og vejledning af kolleger er en central del af opgaven.
På kurset får du specialpædagogisk viden med et særligt fokus på ADHD og autismespektret. Desuden redskaber og metoder til at vurdere og reflektere over special-og almenpædagogik, normalitet og afvigelse samt læringsdifferentieret samarbejde. Derudover rummer kurset også et fokus på kollegial vejledning, som en central del af det at være spydspids.
-
Når du har gennemført kurset,
• har du viden om diagnoser inden for ADHD og autismespektret, herunder refleksion over normalitet og afvigelse i det senmoderne samfund
• kan du vurdere og reflektere over special- og almenpædagogiske arbejdsformer, herunder metoder, materialer og hjælpemidler
• kan du indgå i et samarbejde om en læringsdifferentieret indsats med eksempelvis kollegaer, forældre, pårørende eller eksterne parter
• kan du gennem vejledningsprocesser indgå i samarbejder om udvikling af en lærings- og udviklingsorienteret, refleksiv fagkultur
• kan du reflektere over muligheder for gennem vejledning at forandre faglig praksis og fagpersonlige forholdemåder i konkrete sammenhænge
• kan du tilrettelægge, lede og evaluere i læringsorienterede kollegiale vejledningssammenhænge
• kan du anvende vejledningsteorier og -metoder relateret til kollegial vejledning -
På undervisningsdagene tages der udgangspunkt i følgende overordnede tematikker:
• Menneskesyn, paradigmer og samfundsforståelser i relation til normalitet og afvigelse.
• Socialkognitive udviklingsforstyrrelser, herunder særligt ADHD og autismespektret.
• Specialpædagogiske arbejderformer, herunder metoder, materialer og hjælpemidler.
• Facilitering og vejledningsredskaber og -metoder
• Magtrelationer, positioner og processer i kollegial vejledning
Målgruppe
Kurset er for dig der er pædagog