Styrk dine kompetencer til at arbejde strategisk og datainformeret med ledelses – og organisationsudvikling – inden for det specialiserede sociale område
På kurset vil du lære, hvordan du kan sikre effektiv opgaveløsning med fokus på kerneopgaven ved hjælp af strategisk og datainformeret ledelse. Du vil få viden om, hvordan du understøtter og udvikler faglighed gennem din ledelse med vægt på øget specialisering.
Desuden vil du lære at arbejde helhedsorienteret og tværfagligt med kerneopgaven, hvor du integrerer forskellige perspektiver på praksis, herunder pædagogiske, sundhedsfaglige, økonomiske og juridiske. Formålet er at opbygge kompetencer, der bygger på din eksisterende faglighed og gode praksisser, så du kan arbejde med kerneopgaver på en kvalitetsbevidst og helhedsorienteret måde.
Kurset er for dig, der er leder på sociale tilbud
-
Når du har gennemført det fagspecifikke kursus,
• Har du viden om og forståelse af teorier, metoder og modeller om strategi og strategisk ledelse, set fra et organisatorisk og samfundsmæssigt perspektiv.
• Har viden om og forståelse af teorier og modeller om forandrings- og udviklingsprocesser i ledelsesmæssigt perspektiv.
• Kan du lede organisatorisk medlemskab og skabe kurs, koordinering og følgeskab
• Har du styrket kompetence til forandringsledelse med henblik på at implementere de strategier og mål, som Socialområdet arbejder efter.
• kan du vurdere, hvor den daglige praksis er tæt på kursen eller afviger fra den, og kan lede hen imod de fælles mål, herunder øget specialisering
• kan du facilitere faglige dialoger med medarbejderne som understøtter en refleksiv og undersøgende praksis rettet mod høj faglighed og faglig udvikling -
• Kurs, koordinering og commitment, som strategiske ledelsesgreb, herunder fokus på kerneopgaven i tre perspektiver, rammer og strukturer og commitment
• Strategisk ledelse af organisationens arbejde med at skabe værdi for kerneopgaven
• Iværksætte og håndtere strategiske tiltag og handlinger i egen ledelsesmæssige praksis
• Vidensinformeret ledelse; målsætning, indsamle, analysere og bruge data i arbejdet med ledelse af faglighed og kvalitet, (herunder) forbedringsmodellen
• Forandringsledelse og arbejdet med meningsskabelse i forandringsprocesser
• Værktøjer og greb til at arbejde med forbedringsmodellen, herunder processtøtte og implementering
• Faglig ledelse af vidensinformeret praksis
• Ledelse af evaluerings- og feedbackkultur
• Ledelse som facilitering