Hvordan kan du som leder understøtte praktikuddannelse organisatorisk og institutionelt rettet mod at styrke kvaliteten af praktikforløb samt understøtte rekrutteringsmuligheder?
Praktikinstitutionerne spiller en vigtig rolle i uddannelsen af kommende pædagoger. Praktik udgør en tredjedel af uddannelsen og er afgørende for, at de studerende kan tilegne sig praksisnære kompetencer, som ikke opnås gennem teori alene. Praktikforløbene bidrager desuden til udviklingen af de studerendes professionsidentitet og professionelle dømmekraft, så de får indsigt i pædagogprofessionens ansvar og virke.
Som uddannelsessteder for fremtidens pædagoger kræver praktikinstitutionerne en ledelse, der understøtter deres rolle i denne proces. Det betyder, at ledelsen aktivt arbejder med organisatoriske rammer, der styrker institutionens ansvar som meduddanner.
Målgruppe
Kurset er for dig, der er leder på et dagtilbud, på en institution inden for special - og socialområdet eller i en SFO eller andet fritidstilbud, som har studerende i praktik
Om kurset
-
- Viden om studerendes rammer, læringsmål og vilkår
- Viden om organisatoriske og strukturelle forhold, der har betydning for et lærings – og udviklingsmiljø
- Viden og færdighed i forhold til ledelse af lærings – og udviklingsrum med særligt fokus på inddragelse/deltagelse af studerende
- Viden om og færdigheder i forhold til faglig ledelse af praktikvejledere
-
- Om at være et uddannelsessted og meduddanner til pædagoger – herunder hvilke krav og opgaver, der er til de 3 praktikperioder
- Lederopgaven i forbindelse med at modtage pædagogstuderende i praktik og at være et uddannelsessted
- Praktik og uddannelsesplaner som et led i udvikling af høj faglighed
- Lederrollen i synergien ml. læring/udvikling, drift og ledelsesret
- Lederopgave/lederforventninger ift. organisering af vejlederopgave/vejledning af studerende
- Organisation og kultur: Hvordan kan man anvende uddannelsens sigte i arbejdet med kvalificere institutionens faglighed?