Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Vil du udvikle dine kompetencer og udvikle din faglighed i forhold til at tage ansvar for pædagogiske arbejde med mennesker i udsatte positioner?
Arbejdet med mennesker i udsatte positioner kræver at man kan påtage sig ansvar for at udvikle en pædagogisk praksis, og at man kan håndtere de dilemmaer og den kompleksitet, der knytter sig til denne målgruppe.
Det kræver at man kan indgå i ressourceorienteret samarbejde med kolleger og med andre fagprofessionelle, for at den pædagogiske praksis bliver helhedsorienteret. Viden om og kompetence til at arbejde metodisk og fagligt at kunne begrunde metoder er en af grundstenene for at lykkes med de pædagogiske indsatser.
Målgruppe
Kurset er for medarbejdere, der arbejder på special- og socialpædagogiske tilbud og institutioner.
Kurset er på 2 ECTS
-
Når du har gennemgået dette kursus:
- kan du reflektere over etik og magt i arbejdet med mennesker i udsatte positioner, herunder forholdet mellem eget liv og den institutionelle kontekst og pædagogiske praksis, og anvende denne viden i relationelle pædagogiske arbejde
- har du indsigt i centrale teorier om levevilkår, udsathed og hverdagsliv
- har du viden om resiliens og sårbarhed, og stigmatiserings - og marginaliseringsmekanismer i samfundet
- kan du i samarbejde med kolleger og andre fagprofessionelle begrunde tiltag og metoder i tilrettelæggelse af det pædagogiske arbejde
-
Kurset giver dig indsigt i:
- centrale teorier og begreber i forhold til mennesker i udsatte positioner
- socialpædagogiske indsatser i forhold til udsatte grupper
- kommunikation og samarbejde
- metoder til at indhente viden om børn, unge og familier i et brugerperspektiv
- etiske perspektiver og magtrelationer
- konventioner og lovgivning på området