Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Oplevelsen af ensomhed stiger med alderen og er størst blandt de ældste ældre. Når personalet anvender musik i ældres hverdag, kan det styrke gensidige meningsfulde relationer og samspil omkring ældre med ensomheds- og demensproblematikker i hverdagen. På kurset bliver du klædt på til at arbejde med musik som et pædagogisk greb, samt formidle viden til dine kolleger.
Med pædagogers indtræden på ældreområdet er muligheden for at bidrage med et stærkt pædagogisk blik for de ældres værdighed og indflydelse på eget liv styrket. Sang og musik kan skabe relationel samhørighed og oplevelser af deltagelse i fællesskaber.
På kurset arbejdes der med hvordan musikken anvendes ud fra et neuropædagogisk og musikterapeutisk perspektiv, samt hvordan man kan anvende pædagogisk didaktiske musisk-æstetiske tiltag og aktiviteter som redskab i arbejdet med trivsel, livskvalitet og samhørighed.
Kurset er for dig, der
er pædagog, og som arbejder med ældre på plejehjem, aktivitetscentre eller som arbejder med ældre i eget hjem
-
Når du har gennemført kurset, har du viden og kompetencer i forhold til:
- hvordan musik kan understøtte gensidig resonans og et andet musisk-æstetisk sprog i det relationelle samarbejde og gensidige møde med borgerne i hverdagen
- hvordan musik kan bruges til at understøtte fællesskaber blandt de ældre
- hvordan musik kan lette hverdagen
- forskelligartede anvendelsesmuligheder af musik i ældres hverdag
- hvordan borgeres deltagelsesmuligheder og ressourcer kan styrkes via de musikalske relationer
- relevante teorier og didaktiske metoder og analyser af praksis
- systematisk sparring i en ressourcegruppe
- udbredelse til andre i samarbejdet omkring borgeren
- udbredelse gennem tværprofessionelt og/eller pårørende samarbejde
- fastholdelse af musikalske tiltag i hverdagen og længerevarende forløb via egne møder i ressourcegruppen efter undervisningen er sluttet.
-
- Relationel musik som et fælles tredje og musisk-æstetiske sprog, resonans og samhørighed i fællesskaber
- Indføring i teori om musikterapi og neuropædagogik, det fælles tredje og resonans, Kitwoods personcentrerede teori, musikterapi teori: de tre R’er, didaktik bla. menu- og sommerfuglemodellen
- Afprøvninger i egen praksis med mulighed for evaluering og justering gennem didaktiske modeller og analyser ud fra teorier.
- Dannelse af en pædagogisk ressourcegruppe omkring relationel musik i ældrepleje
- Gradvis implementering af pædagogisk relationel musik anvendelse i praksis og fastholdelse af denne gennem sparring med reflekterende team og møder i ressourcegruppen.
- Fokus på udbredelse gennem samarbejde med pårørende og tværprofessionelle samarbejdspartnere.