Kursus
Neuroaffektiv tilgang i det fritidspædagogiske arbejde med børn og unge
Få større forståelse for børn og unge i 10-12 års alderens følelsesmæssige og sociale udvikling og styrk dit pædagogiske arbejde med en neuroaffektiv tilgang i fritidspædagogikken.
I 10-12 års alderen er børns hjerner ekstra modtagelige og udviklingsparate. Dette er et ”mulighedernes vindue”, hvor man som pædagog eller pædagogmedhjælper kan målrette pædagogiske indsatser, der kan have en stor positiv indvirkning på børn og unges udvikling.
Det fritidspædagogiske område bliver helt centralt, da børnene og de unge er i en løsrivelsesproces fra forældrene, og derfor kan pædagoger og pædagogmedhjælpere i fritidspædagogik møde børnene og de unge som betydningsfulde voksne.
viden om neuropsykologisk udvikling og børn og unges følelses- og personlighedsmæssige samt sociale udvikling i 10-12 års alderen
viden om, hvad der motiverer børn og unge i 10-12 års alderen
færdigheder i at tilrettelægge aktiviteter, der inkluderer børn og unge, og som understøtter inkluderende fællesskaber og identitetsdannelse
redskaber, herunder analyseværktøjer, til at arbejde systematisk med forståelse af børn og unges ressourcer, udvikling og motivation
kompetencer til at arbejde didaktisk og organisatorisk med tilrettelæggelse og tiltag, der understøtter børn og unges identitetsdannelse og sociale udvikling på baggrund af neuropædagogiske perspektiver