Få større forståelse for børn og unge i 10-12 års alderens følelsesmæssige og sociale udvikling og styrk dit pædagogiske arbejde med en neuroaffektiv tilgang i fritidspædagogikken.
I 10-12 års alderen er børns hjerner ekstra modtagelige og udviklingsparate. Dette er et ”mulighedernes vindue”, hvor man som pædagog eller pædagogmedhjælper kan målrette pædagogiske indsatser, der kan have en stor positiv indvirkning på børn og unges udvikling.
Det fritidspædagogiske område bliver helt centralt, da børnene og de unge er i en løsrivelsesproces fra forældrene, og derfor kan pædagoger og pædagogmedhjælpere i fritidspædagogik møde børnene og de unge som betydningsfulde voksne.
Om kurset
-
Når du har gennemført kurset, har du
- viden om neuropsykologisk udvikling og børn og unges følelses- og personlighedsmæssige samt sociale udvikling i 10-12 års alderen
- viden om, hvad der motiverer børn og unge i 10-12 års alderen
- færdigheder i at tilrettelægge aktiviteter, der inkluderer børn og unge, og som understøtter inkluderende fællesskaber og identitetsdannelse
- redskaber, herunder analyseværktøjer, til at arbejde systematisk med forståelse af børn og unges ressourcer, udvikling og motivation
- kompetencer til at arbejde didaktisk og organisatorisk med tilrettelæggelse og tiltag, der understøtter børn og unges identitetsdannelse og sociale udvikling på baggrund af neuropædagogiske perspektiver
-
- Hjernens funktion – og sammenhæng med krop, sanser og følelser
- Neuroaffektive og neuropædagogiske perspektiver på psykologisk udvikling i 10-12 års alderen
- Fællesskaber og venskaber som afgørende for udvikling af social identitet
- Pædagogiske indsatser i arbejdet med børn og unge på baggrund af en neuropædagogisk indsigt og tilgang
Målgruppe (Fane indhold)
Kurset er for Pædagoger og pædagogmedhjælpere i det fritidspædagogiske område.