Modulet/kurset udbydes desværre ikke i øjeblikket.
Kontakt
eventuelt en af vores faglige konsulenter.
Få viden og indsigt, der kvalificerer din neuropsykologiske og neuropædagogiske tilgang i dit arbejde med børn, unge og voksne
Som fagprofessionel skal du kunne arbejde kvalificeret med at gøre børn, unge og voksne med særlige behov så livsduelige og deltagende som muligt og understøtte, at de udfordres tilpas i spændingsfeltet mellem kompenserende og involverende pædagogik. Kurset vil understøtte arbejdet med at udvikle professionelle læringsfællesskaber, der fokuserer på målgruppens forudsætninger ud fra en neuropsykologisk og neuropædagogisk tilgang.
-
Når du har gennemført kurset,
- kan du indgå i samarbejde om at håndtere kognitions- og neuropsykologiske problemstillinger, set i et livslangt perspektiv, i en relevant pædagogisk kontekst
- kan du påtage sig ansvar for at tilrettelægge, gennemføre og vurdere neuropædagogiske interventionsforløb
- har du teoretisk og forskningsbaseret viden om det kognitions- og neuropsykologiske grundlag for at fremme den livslange udvikling
- har du indsigt i hjernens grundlæggende funktioner, dens udvikling og struktur
- har du indsigt i det kognitions- og neuropsykologiske grundlag for centrale kognitive, sociale, emotionelle og motoriske funktioner samt tilsvarende funktionsnedsættelser
- kan du reflektere over sammenhænge mellem et neuropsykologisk og neuropædagogisk videngrundlag og en konkret pædagogisk praksis
-
- Hjernen og hjerneprocesser
- Krop og sansemotorik i et neuropædagogisk perspektiv
- Relationens betydning for udvikling af de kognitive funktioner.
- Det salutogeniske perspektiv. Neuropædagogik og sundhedsfremme
- Eksekutive funktioner og eksekutive dysfunktioner
- Følelsernes funktion og stressfølsomhed
- Metoder, informationshentning og motivation.
- Neuropædagogikkens didaktik og metode – eksempler på didaktiske modeller