Alderdommen ses i dag, i langt højere grad end tidligere, som en periode, hvor den ældre har mulighed for og pligt til at holde sig aktiv og sund. Det har medført et øget fokus på aktivitet og rehabilitering, hvor borgeren skal trænes i at klare dagligdagen ved bl.a. at bevare fysiske funktioner for at opretholde selvhjulpenhed.
Pædagoger har en stor rolle i at løfte denne opgave, da pædagogisk viden og kunnen bidrager til en praksis med større fokus på den ældres livsverden og egne behov.
Med dette kursus vil du få viden og kompetencer til at arbejde reflekteret og anerkendende med ældrepædagogik og til at tilrettelægge tiltag der støtter ældres livskvalitet og trivsel.
Kurset er for dig, der
- arbejder som pædagog på ældreområdet
-
- Viden om hvordan du kan arbejde reflekteret og anerkendende med ældrepædagogik
- Viden om de organisatoriske og politiske rammer der omkredser ældreområdet
- Kompetencer til at arbejde didaktisk og organisatorisk med tilrettelæggelsen med tiltag der støtter ældres livskvalitet og trivsel
- Viden om og færdigheder til kollegial supervision og tværprofessionelt samarbejd
-
- Målgruppeforståelse; hvordan er det at være ældre i eget hjem/ på aktivitetscenter/ plejecenter
- Kulturelle, strukturelle og pædagogiske perspektiver på og forståelse af ældrepædagogik, herunder perspektiver på alderdom og livskvalitet
- Pædagogiske greb og tiltag med fokus på værdighed, fællesskaber, perspektivskift
- Samarbejdsformer i forhold til det tværprofessionelle samarbejde og samarbejde med pårørende.
- Konventioner og lovgivning på området.